Vier telecomaanbieders beboet voor onduidelijke websites

Vier telecomaanbieders kregen eind vorig jaar boetes vanwege onduidelijke informatie over hun aanbod. Het gaat volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone.

De verkoop van telefoonabonnementen gebeurt onder meer via de website. Bezoekers moeten daar dus juiste en volledige informatie vinden over het aanbod. Alleen dan kun je goed vergelijken en kiezen wat voor hen het beste abonnement is.

De boetes zijn dan ook niet mals. KPN is voor 3.473.500 euro beboet. Tele2 moet 2.715.000 euro betalen, terwijl T-Mobile 3.907.000 euro en Vodafone 3.120.500 euro boete krijgt.

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: “De website is een belangrijk kanaal waarmee telecomaanbieders communiceren met consumenten. Daarom is het zo belangrijk dat consumenten daar juist en volledig worden geïnformeerd over het aanbod. Zodat zij een goed besluit kunnen nemen en met vertrouwen online hun aankopen kunnen doen. Onjuiste of onvolledige informatie kan bovendien leiden tot oneerlijke concurrentie.”

 

Duidelijke informatie

De ACM ontving via haar consumentenloket ACM ConsuWijzer meldingen over onverwachte kosten en hoge rekeningen van telecomaanbieders. Verder bleek uit het Consumentenonderzoek Telecommarkt dat zij duidelijke informatie over prijzen in de telecomsector belangrijk vinden.

De wet stelt algemene regels. Over hoe ze toegepast moeten worden op de telecomsector heeft de ACM een document met uitgangspunten opgesteld dat met de vier telecomaanbieders is besproken. De ACM heeft tevens aangekondigd de websites van de telecomaanbieders te gaan controleren. Vervolgens stelde de ACM enkele maanden later vast dat de telecomaanbieders nog steeds in de fout gingen.

 

Dit waren de meest gemaakte fouten

  • Het niet duidelijk vermelden van eenmalige kosten bij de aanbieding van een abonnement, waardoor het aanbod goedkoper lijkt dan het in werkelijkheid is (KPN, Tele2, T-Mobile, Vodafone)
  • Het vermelden dat databundels voor gebruik ‘onbeperkt’ waren, terwijl dat niet zo was binnen de EU (Tele2, T-Mobile)
  • Bel- en sms-bundels als ‘onbeperkt’ aanbieden, terwijl er een maximum van 3000 belminuten/sms gold (KPN)
  • Een abonnement in combinatie met een toestel aanbieden tegen een prijs die alleen gold voor consumenten die al internetklant waren bij Ziggo. Als je dat niet was, kostte het abonnement 5 euro meer (Vodafone).

 

Nieuwe boeteregels

Met ingang van 1 juli 2016 is het boetemaximum van de boetes die de ACM kan opleggen verhoogd naar 900.000 euro of, als dat meer is, 1% van de omzet van de overtreder. In deze zaak heeft de ACM voor het eerst omzetgerelateerde boetes opgelegd. Om deze reden vallen de boetes fors hoger uit dan de boetes die de ACM in het verleden voor vergelijkbare overtredingen heeft opgelegd.

Gerelateerde berichten...

X