Vlaamse educatieve tool nu ook in Nederland beschikbaar

Nederland

Uit onderzoek blijkt dat het begrijpend lezen van kinderen er verder op achteruitgaat. Dat geldt voor kinderen in zowel Vlaanderen als Nederland. Fonemi speelde daarop in door een Vlaamse webapplicatie te ontwikkelen. Zij pakten dit op met hogeschool VIVES en Bits of Love ontwikkelden. Het doel: het taalbewustzijn te stimuleren. Deze tool komt nu ook naar Nederland. “Onze ambitie is om met Fonemi het leesniveau van alle kinderen in het hele Nederlandse taalgebied te verbeteren.” Dat stelt Jessica Kellner. Zij is managing partner van Bits of Love.

Aansluiting op arbeidsmarkt

Om deel te kunnen nemen aan de maatschappij is het belangrijk dat men van jongs af aan investeert in de ontwikkeling van basisvaardigheden. Denk daarbij aan lezen, schrijven en rekenen. Op die manier zullen jongeren op latere leeftijd beter aansluiting vinden op de arbeidsmarkt. “Maar er ontbreekt momenteel een coherente aanpak. Die is echter nodig om kinderen goed voor te bereiden op een zelfstandig functioneren in de samenleving. Dat legt Linsey Hardyns van Hogeschool VIVES uit.

PISA-resultlaten

De recente PISA-resultaten tonen de steile neergang van een aantal van de basisvaardigheden. Zo scoren Nederlandse 15-jarigen voor begrijpend lezen onder de Europese norm. Met Fonemi willen Bits of Love, een digitale product studio met expertise in educatie, en hogeschool VIVES daar een antwoord op bieden. De webapp neemt kinderen mee in een speels leertraject om hun taalbewustzijn te oefenen.

Lokale stemacteurs

In 2022 kwam Fonemi in België op de markt. “Leerkrachten uit het eerste leerjaar voelen meteen een groot verschil in startniveau bij leerlingen die met de webapp geoefend hebben. Meer nog, uit ons onderzoek blijkt dat kinderen die twee tot drie keer per maand met Fonemi gewerkt hadden 10% beter scoorden op de vaardigheden van het fonemisch bewustzijn”, vervolgt Eva Monstrey van Hogeschool VIVES.

Door deze uitbreiding naar Nederland schaart Bits of Love zich ook in het rijtje bedrijven dat op internationaal niveau impact wil creëren. “Onze digitale studio heeft veel ervaring en expertise in educatieve games en die kennis willen we nu samen met onze partners in het buitenland delen. We zijn er echt van overtuigd dat we met deze innovatieve tools de maatschappij vooruit kunnen helpen”, besluit Jessica Kellner.

Gerelateerde berichten...