Hoewel het aandeel van IBM toeneemt, moeten anderen terrein prijsgeven of verdwijnen geheel van de kaart.
Slechts 2 procent van de locaties geeft aan gebruik te maken van een mainframe. De transportsector wordt gekenmerkt door een beperkt aantal locaties met meer dan 50 medewerkers. Binnen deze wat kleinere groep (in absolute aantallen) is het percentage locaties met mainframe-gebruik relatief hoog. Dit betreft bijvoorbeeld locaties van KLM, Eurocontrol, UPS of DSV.
Daarnaast is het mainframe-gebruik bovengemiddeld in het handelssegment en bij financiële dienstverleners. Het percentage bedrijfsvestigingen binnen de doelgroep waar lokaal een mainframe staat opgesteld, bedraagt minder dan een half procent.
Ook het gebruik van midrange-systemen, met daarin hoofdzakelijk de IBM Power Systems, de HP Integrity Systems en de Oracle SPARC Systems, blijft teruglopen. Een jaar geleden gaf 15 procent van de locaties met 50 of meer werknemers aan gebruik te maken van dergelijke systemen. Dit is inmiddels gedaald met 2 procent naar 13 procent. Ook het percentage met een lokaal draaiend systeem is met bijna 2 procentpunt gedaald, van 9 procent in 2014 naar 7,3 procent nu.
Voor de midrange-systemen zijn een aantal bolwerken te duiden waar het gebruik nog bovengemiddeld hoog ligt. Dat zijn met name overheidsinstellingen, waar 23 procent van de locaties nog gebruikmaakt van dergelijke systemen, en het handelssegment, waar eveneens 23 procent van de locaties gebruikmaakt van midrange-systemen. De complexiteit van het migreren van legacy-systemen binnen deze sectoren zorgt ervoor dat er voorlopig nog een markt zal blijven voor leveranciers van mainframes en midrange-systemen. Zowel de trend van consolidatie als het verschuiven van applicaties en rekenkracht naar de cloud zal het aantal locaties dat gebruikmaakt van zwaardere systemen verder doen afkalven.