ACM webwinkels houden zich niet aan regels nepkortingen

consumenten ACM webshop

Veel webwinkels houden zich niet aan de regels rond nepkortingen. Dat zegt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na controles van de afgelopen maanden. De Autoriteitzag zo veel nepkortingen dat ze duiden op een structureel probleem.

Sinds 1 januari dit jaar gelden de strengere regels op van-voor prijzen. Daarbij geldt dat de korting die een webwinkel biedt gebaseerd moet zijn op de prijs dat het product in de 30 dagen voorde korting had. Alleen voor bederfelijke producten, producten die nog geen 30 dagen op de markt zijn en oplopende kortingen (stapelkortingen, bijvoorbeeld van 10% naar 20% naar 30% korting) zijn de enige uitzonderingen.

De ACM heeft de bedrijven voorgelicht over de komst van de aangescherpte regels en aangekondigd deze te zullen controleren op nepkortingen, maar dat helpt dus niet voldoende. Het onderzoek van de laatste maanden vond voornamelijk plaats in de sectoren kleding, consumentenelektronica en beddenspeciaalzaken.

Van de gecontroleerde bedrijven bleek een groot gedeelte de regels structureel te overtreden en dus gaat de Autoriteit nu handhaven. Op een overtreding geldt nu geen waarschuwing meer, maar een boete of last onder dwangsom.

Er gaan verschillende zaken fout gaan bij de prijsvermelding. Bedrijven vermelden bijvoorbeeld een korting ten opzichte van een hoge prijs die eerder gold, maar niet in  de afgelopen 30 dagen. Of de prijs die de afgelopen 30 dagen gold, staat wel ergens vermeld, maar is niet de referentieprijs voor de korting. En sommige winkeliers zetten de consument op het verkeerde been door hoe ze de adviesprijs vermelden.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Consumenten zijn gevoelig voor de prijs van producten, met name als het om kortingen gaat. Een korting moet wel een echte korting zijn en niet alleen een truc om consumenten te lokken. De regels voor prijskortingen hebben wij onder de aandacht gebracht. Helaas zien wij nu dat te veel websites nog steeds nepkortingen gebruiken. Hierdoor worden consumenten misleid en verliezen ze hun vertrouwen bij het doen van aankopen. Daarnaast is het een vorm van oneerlijke concurrentie. Daarom pakken wij deze bedrijven nu aan. Het gebruik van nepkortingen moet echt stoppen.”

Lees ook:

Gerelateerde berichten...