Advertentie-omzet Alphabet loopt terug door coronacrisis

Alphabet moederbedrijf Google

De advertentie-omzet van zoekreus Google en daardoor ook van moederbedrijf Alphabet lopen terug terug vanwege de coronacrisis. Desondanks groeit met name Google wel, zowel in omzet als winst. Dat blijkt uit de eerste kwartaalcijfers van 2020 van het bedrijf.

Alphabet zelf groeide op jaarbasis zeker 13 procent tot 41,2 miljard dollar. In het eerste kwartaal boekte het bedrijf 6,8 miljard dollar winst. Dit is een stijging van 1,5 procent.

De terugval in advertentieinkomsten zijn geheel te wijten aan de coronacrisis. Met name in maart ging dat hard. Dat de omzet en winst niet helemaal zijn ingestort komt door de goede resultaten in januari en februari dit jaar.

Het bedrijf denkt wel dat het komende kwartaal moeilijker gaat worden. Diverse analisten rekenen zelfs op een sterkere terugval dan het bedrijf zelf.

Desondanks blijven de zoekmachinepoot en de inkomsten uit advertenties naar verwachting wel de belangrijkste inkomstenbron van Alphabet. Nog steeds komt meer dan de helft van de omzet, 24,5 miljard, hiervandaan.

Nu ook de verdiensten van YouTube bekend worden gemaakt weten we dat de omzet van deze tak groeide met 33 procent tot 4 miljard dollar. De inkomsten uit de cloud-tak van Google groeide in het eerste kwartaal van dit jaar met meer dan 55 procent met een omzet van 2,8 miljard dollar.

Het gebruik van zowel Google als YouTube groeide in het eerste kwartaal wel flink. Dat komt met name doordat veel mensen en bedrijven op zoek zijn naar informatie over de coronapandemie. De zoektermen verschoven van reizen en shoppen naar allerlei informatie over COVID 19. Het bedrijf zegt als wel weer een verschuiving te zien naar het normale zoekgedrag, maar concreet is daar nog niet veel over bekend.

Daardoor in inschatten wat de cijfers in het tweede kwartaal gaan doen voor het bedrijf enorm ingewikkeld. Dat hangt af van het verloop van de pandemie. Het bedrijf is van plan minder uit te geven aan huisvesting van de bedrijfstakken en minder te groeien met personeel.

 

Vierde kwartaal 2019

In het vierde kwartaal van 2019 werd Alphabet voor het eerst in haar bestaan meer dan 1.000 miljard dollar waard. Het techconcern staat daarmee in het rijtje waardevolste bedrijven wereldwijd. Dit zijn onder andere mede- techreuzen Microsoft en Apple.

Ook toen kwam het grootste deel daarvan uit de verkoop van advertenties, In 2018 was Google alleen goed voor 122 miljard dollar.

 

Gerelateerde berichten...