Algoritmes belangrijk in economie van connecties

ICT/Magazine publiceerde deze maand de start van de nieuwe serie “De economie van connecties deel 1: Veiligheid en kwaliteit. Deel 1 gaat vooral over de CEO, de CIO en het bezit van technologie-uitgaven. Gebruik van algoritmes speelt een niet onbelangrijke rol op de weg van analoog naar digitaal.

CEO’s verwachten dat de jaarlijkse inkomsten van digitale producten en service de komende twee jaar zullen verdubbelen, zo blijkt uit Gartners CEO-survey van 2015. Hiertoe moeten ze kunnen bouwen op hun CIO, die maar liefst drie verschillende rollen moet invullen. Hij moet tegelijkertijd bewaker, uitvoerder en  innovator zijn.

Hij moet een ambitieuze leider zijn die ver en breed nadenkt over technologische innovatie en hoe dit de onderneming kan helpen. De business van de toekomst wordt bepaald door interconnectiviteit, relaties en algoritmes. Dat wil niet zeggen dat de huidige business, de analoge vorm, geen recht van bestaan meer zou hebben. Maar het feit dat de digitale commercie wereldwijd jaarlijks nu al 1 biljoen dollar omzet, is veelzeggend.

Digitaal concurreert daarbij niet met analoog, nee, beide ondersteunen elkaar. Uit het onderzoek blijkt dat ruim 30 procent van alle bedrijven bimodal is gaan werken. Of dat al in de gewenste vorm is, of dat het puur bedoeld is als ondersteuning van het bestaande analoge model, is niet duidelijk.

Een jaar of tien geleden was IT eigenaar van 70 procent van de totale technologische uitgaven in een organisatie. Iedere technologie die niet van IT afkomstig was, werd beschouwd als stiekem, niet strategisch. Tegenwoordig bezit IT nog slechts 58 procent van alle technologie-uitgaven, terwijl de technologiemarkt sterk is gegroeid.

Naar verwachting is dat percentage in 2017 teruggelopen naar 50. Technologie is vogelvrij verklaard en wordt niet langer achter slot en grendel gehouden door business units. Het goede nieuws is dat ondernemingen technologie door hun hele organisatie weven. Het slechte nieuws is dat de it-afdeling minder controle heeft over al die uitgaven. Maar is dat wel slecht nieuws? In plaats van op te treden als politieagent, beïnvloedt de afdeling die voorheen IT heette, tegenwoordig het leiderschap van een bedrijf, om zo sturing te geven aan digitale initiatieven. Bovendien zijn de consumenten, dus ook de medewerkers binnen een organisatie, steeds beter thuis in het gebruik van technologie. Naast het eigenaarschap van technologie is daarmee ook het technologisch talent verschoven. Er is enorme rijkdom aan resources waarbij je als IT zo kunt aanhaken.

Dus accepteer de realiteit dat je minder controle hebt, maar dat je meer kennis en interesse voor technologie tot je beschikking hebt dan ooit tevoren. Daarmee kun je binnen je organisatie van grote invloed zijn. En ook dat is goed nieuws. Met deze invloed kun je de perceptie van de waarde van IT in de organisatie veranderen. Invloed is namelijk schaalbaar, controle is dat niet.

Lees heel deel 1 van De economie van connecties 1: Veiligheid en kwaliteit  online of in ICT/Magazine van december.

 

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...