AdWords doolhof maar onverminderd populair

Google AdWords blijft onverminderd populair, maar er succesvol mee adverteren blijkt veel moeilijker dan beginners denken. ‘Je moet er echt veel tijd en moeite in steken, ook als de reclamecampagne al draait. Dat doet niet iedereen.’

Bijna twintig jaar na de start van Google AdWords is het advertentienetwerk uitgegroeid tot het grootste van de wereld. Of je nou een paar euro of een paar miljoen euro te besteden hebt, iedereen kan er reclame mee maken. Maar adverteerders ontdekken al vlug dat het nog niet zo makkelijk is om met die advertenties ook klanten te trekken.

Pascal Selles spreekt ze regelmatig, teleurgestelde adverteerders die ontevreden zijn over hun investeringen. Selles: ‘Beginners beseffen vaak niet dat het kiezen van de juiste zoekwoorden en advertentieteksten maar het halve werk is.’ Selles is online marketingconsultant bij Hayona, een bureau voor online marketing, en is gecertificeerd Google AdWords- en Google Analyticsprofessional. Dat word je niet zomaar, je moet er meerdere pittige examens voor afleggen. ‘Je moet alle uithoeken van het systeem kennen, en dat is geen overbodige luxe als je veel investeert in AdWords.’

 

Drie fouten

Samen met twee collega’s schreef Selles het boek Google AdWords in 60 minuten, niet alleen om praktische tips te geven, maar ook om te voorkomen dat gebruikers klassieke fouten maken. De belangrijkste fout is volgens Selles om zonder plan te beginnen. ‘Wat wil je onder de aandacht brengen? Wil je meer naamsbekendheid creëren voor je bedrijf? Een nieuw product promoten? Zomaar reclame maken zonder concrete en meetbare doelstellingen staat garant voor geldverspilling.’

De tweede klassieke fout is om je campagne niet up to date te houden. Selles: ‘Je moet bijvoorbeeld slechte zoekwoorden en reclameteksten verwijderen en goede verbeteren. Daar wordt je campagne beter van, en bovendien geeft Google je een streepje voor als je je campagne actief beheert.’

De derde klassieke fout is dat adverteerders te weinig aandacht besteden aan de landingspagina’s waar bezoekers terechtkomen. Selles: ‘Wie klikt op een advertentie met een aanbieding over tennisrackets, wil niet vanaf de homepage van een sportwinkel gaan zoeken naar die aanbieding.

 

Doolhof

AdWords kan voor de ongeoefende gebruiker een doolhof lijken, toch blijft Selles een fan van het netwerk. ‘Zelfs met een bescheiden budget kun je heel gericht klanten aantrekken op het grootste online zoekplatform ter wereld. Maar naarmate je hogere eisen gaat stellen aan AdWords moet je bereid zijn er meer tijd, geld en energie in te steken.

Google AdWords in 60 minuten (ISBN 9789461262448) is geschreven door Pascal Selles, Ellen Wattel en Laura Diepeveen. Het wordt uitgegeven door Uitgeverij Haystack in samenwerking met Frankwatching.com. Het boek kost 12,50 en is in de boekhandel verkrijgbaar.

 

Gerelateerde berichten...