iPass introduceert service om reizigers eenvoudiger mobiel te laten werken

Onderzoek onder zakenreizigers onthult grote ontevredenheid over publieke Wi-Fi-mogelijkheden

iPass Inc., een leverancier van zakelijke mobility diensten voor bedrijven en serviceproviders, introduceert de cloudgebaseerde Business Traveler Service 2.0. Deze introductie markeert de transitie van iPass naar een cloudbedrijf, met een Software-as-a-Service businessmodel en automatiseringstechnieken, in combinatie met een app gebaseerde marktbenadering. Dat vereenvoudigt het servicegebruik voor zakenreizigers met smartphones en tablets aanzienlijk. Met de nieuwe cloudservice speelt het bedrijf in op fundamentele tekortkomingen van de huidige Wi-Fi-verbindingen. iPass biedt namelijk eenvoudig en kostenefficiënt te gebruiken Wi-Fi-toegang via meer dan 2,7 miljoen hotspots op vliegvelden, in vliegtuigen, hotels en publieke ruimtes over de hele wereld.

Business Traveler Connectivity Report Tegelijkertijd publiceert iPass het Business Traveler Connectivity Report, waaruit onder andere blijkt dat zakenreizigers tegenwoordig gemiddeld drie mobiele apparaten meenemen. 80% van hen gebruikt bij voorkeur Wi-Fi om onderweg mobiel te kunnen werken. Driekwart van alle respondenten vinden het ontbreken van eenvoudige toegang tot de Wi-Fi-netwerken die zij onderweg tegenkomen echter een beperking om productief en kostenbewust mobiel te kunnen werken. Daarom vereenvoudigt iPass met haar nieuwe service de connectiviteit voor Wi-Fi gebruikende zakenreizigers. Ze hoeven dan nog maar eenmalig in te loggen om automatisch beveiligde toegang te krijgen voor hun laptop, smartphone en tablet, via ruim 2,7 miljoen hotspots in meer dan 120 landen. Om tegemoet te komen aan de toenemende behoefte aan Wi-Fi tijdens vliegreizen, is de iPass cloudservice beschikbaar op 3.000 veelgebruikte vliegvelden en in zo’n 2.150 vliegtuigen van 22 maatschappijen. Verder zijn er hotspots in meer dan 72.000 hotels en congrescentra.

Connectivity angst Uit het onderzoeksrapport blijkt dat zakenreizigers ook een aantal intrinsieke problemen hebben met zowel gratis als creditcard gebaseerde Wi-Fi-verbindingen. 36% van hen die gratis Wi-Fi gebruiken, hebben weinig vertrouwen in de beveiliging ervan en 32% hekelen de opdringerige advertenties. 63% van de reizigers die creditcard gebaseerde Wi-Fi gebruiken, vinden die service te duur, terwijl 27% inloggen met de creditcard gegevens lastig vinden. Zowel de gebruikers van gratis als creditcard gebaseerde Wi-Fi, vinden de login- en registratieprocessen lastig (respectievelijk 53% en 33%), wat hen extra stress bezorgt.

Wi-Fi voorkeur “Het aanbod van draadloze Internet-verbindingen is verstoord door de snel toegenomen beschikbaarheid van Wi-Fi, wat inmiddels de meest dominerende draadloze toegangstechniek is geworden”, zegt Evan L. Kaplan, President en CEO van iPass. “Dit heeft geleid tot een ‘Wi-Fi first’ generatie van reizigers, die alleen nog maar hun cellulaire dataverbinding gebruiken als er geen Wi-Fi beschikbaar is. Zakelijke reizigers vertrouwen in toenemende mate op Wi-Fi, maar raken ook gefrustreerd door alle obstakels die zij ondervinden bij het navigeren door een steeds complexer Wi-Fi-ecosysteem. Zoals de ongewilde advertenties, inloggen en betalen per sessie, regelmatige time-outs en onvoorspelbaar hoge rekeningen. Met de Business Traveler Service 2.0 bieden wij zakenreizigers de betrouwbare Wi-Fi-toegang die zij zoeken, zonder onnodig gedoe. Daardoor kunnen zij vrijwel overal ter wereld eenvoudig doorwerken.”

Bandbreedte intensieve applicaties Uit het 2014 Business Traveler Connectivity Report blijkt dat zakelijke reizigers onderweg vaak bandbreedte intensieve apps gebruiken, zoals unified communications tools (45%) en cloudgebaseerde applicaties (43%). Dat vergroot hun behoefte aan betrouwbare Wi-Fi-connectiviteit. Verder blijken de verwachtingen die zakenreizigers van Wi-Fi hebben niet te worden ingevuld. Op vliegvelden vinden 53% van alle respondenten de service tegenvallen en in hotels 43%. In vliegtuigen verwachten 60% van de ondervraagde zakenreizigers dat er Wi-Fi beschikbaar is en is 58% teleurgesteld als het er niet is. 63% vindt het huidige in-flight aanbod te duur, terwijl hetzelfde percentage vindt dat zo’n service onvoldoende beschikbaar is. Als zakenreizigers geen toegang tot Wi-Fi hebben wordt maar liefst 87% boos en ongerust.

Hoe iPass Business Traveler werkt Bedrijven die gebruik gaan maken van de iPass Business Travel 2.0 service, bieden hun medewerkers toegang tot hoge kwaliteit advertentievrij Wi-Fi, zonder dat zij hun creditcard nodig hebben. De service is zowel te gebruiken op iOS, Android en Microsoft apparatuur. Bedrijven kunnen eenvoudig een lijst aanmaken van mensen die zij toegang willen geven en daarna regelt iPass de rest. De serviceprovider informeert elke gebruiker over beschikbare verbindingen via automatische berichten en hun account daarvoor te benutten. Zonder enige administratieve belasting voor de drukke interne IT-afdeling regelt iPass zowel alle benodigde communicatie met de gebruikers, waaronder over beschikbare hotspots, als de support. Het nieuwe servicemodel van iPass past bij een app-gebaseerde Wi-Fi georiënteerde wereld, waarin steeds meer geautomatiseerde services worden gebruikt. Zoals voor cloudsynchronisatie en back-up, data-intensieve communicatietools en cloudgebaseerde bedrijfsapplicaties.

50% kostenbesparing Volgens de iPass Wi-Fi Cost Index, kunnen bedrijven die de nieuwe iPass service gaan gebruiken minimaal 50% besparen op de mobility kosten van hun zakelijke reizigers. Daarom levert het een directe ‘return on investment’ op, terwijl de reizigers een eenvoudig te gebruiken service krijgen om onderweg productiever te werken. “Uit een personeelsonderzoek van afgelopen maart blijkt dat onze medewerkers tussen de drie tot vier keer minder productief zijn als zij in mobiele locaties als hotels, cafés en onderweg werken, dan in hun kantoor”, zegt Chris Marsh van de Yankee Group. “De beschikbaarheid van betrouwbare Wi-Fi is dan ook van groot belang voor zakenreizigers en een steeds belangrijkere service in het aanbod van vliegmaatschappijen, hotels, treinen en andere reislocaties”. “Wij zien een sterk toenemende vraag van zakelijke reizigers naar Wi-Fi in onze vliegtuigen”, zegt Sabine Hierschbiel, FlyNet Program Manager bij Lufthansa German Airlines. “Wi-Fi is tegenwoordig van cruciaal belang voor de productiviteit van zakenreizigers, zodat hun reis geen verloren tijd is. Met de iPass Business Traveler 2.0 service in onze vliegtuigen, kunnen zij eenvoudig verbinding maken met alles wat ze nodig hebben, zelfs kilometers hoog in de lucht.”

Gerelateerde berichten...