Kwart cursisten Global Knowledge geeft voorkeur aan hybride leren

IT-opleider Global Knowledge ziet de interesse voor nieuwe lesvormen sterk toenemen. Bij een recent onderzoek onder haar Nederlandse klanten bleek dat de mogelijkheid om op afstand ‘live’ een cursus te volgen, steeds beter gewaardeerd wordt. Inmiddels geeft bijna een kwart van alle Global Knowledge-studenten de voorkeur aan leren op kantoor of thuis, of aan een tussenvorm waarbij de lessen deels in de klas en deels via het scherm plaatsvinden.

Een verrassende uitkomst van de peiling onder 331 volwassen cursisten was dat er geen verschil zit in lesvormen van cursisten van 25 jaar ten opzichte van de 40-plussers. Factoren als efficiëntie, keuzevrijheid en het ontbreken van reistijd winnen het steeds vaker van de discipline die het klassikale regime met zich meebrengt en de sociale aspecten. Bovendien bieden moderne lesmethoden de mogelijkheid om integraal een klassikale cursus te volgen via het scherm en actief deel te nemen aan de les. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat de interactie tussen de cursist thuis en de klas steeds intuïtiever verloopt.

De verschuiving in de voorkeur van cursisten om op afstand te leren zal de komende jaren sterker doorzetten. Dat blijkt ook wel uit de ontwikkeling in het regulier onderwijs. Op basisscholen en op middelbare scholen wordt sinds enkele jaren structureel gebruikgemaakt van tablets en laptops. Daarmee wordt de eerste drempel op weg naar een brede acceptatie van online leren overwonnen.

Het O4NT-initiatief (de Steve Jobs-scholen) voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar ging in september haar tweede jaar in en recent onderzoek van Kennisnet wees uit dat op bijna één op de drie middelbare scholen (31 procent) leerlingen met een eigen tablet of laptop werken. Het aantal scholen voor voortgezet onderwijs dat structureel overschakelt naar digitale leermethoden steeg met een kwart ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit dezelfde peiling. Deze ontwikkeling heeft tot gevolg dat laptops, tablets en smart phones een steeds natuurlijker onderdeel worden van het lespakket. Hierdoor zal ook de houding ten opzichte leren op afstand veranderen.

Dat virtuele leermethoden bij Global Knowledge in de lift zitten, blijkt ook uit de lokale cijfers. In het eerste halfjaar van 2014 verwelkomde de IT-opleider tien procent meer cursisten dan in de eerste zes maanden van het vorig jaar. Een steeds grotere groep kiest daarbij voor gemengde lesvormen, zoals Virtueel en Klassikaal™ en Class Connect HD™. Bij die laatste vorm schuift een cursist op afstand aan bij een klassikaal gegeven les, die op dat moment waar dan ook ter wereld plaatsvindt.

“Het Nieuwe Leren staat aan de vooravond van een grote doorbraak”, aldus Piet Hompus, algemeen directeur van Global Knowledge. “Technologie is onderdeel van ons dagelijks leven en het zal niet lang meer duren voordat het ook in de klas een vaste plek krijgt. Dan is het niet meer ‘mobieltjes nu uit!’, maar ‘mobieltjes nu aan!’ We zien tegelijkertijd in het bedrijfsleven dat werkgevers en werknemers op zoek zijn naar efficiënte manieren om hun kennis op peil te houden. Mensen gaan nu inzien dat leren op afstand dezelfde resultaten oplevert als klassikaal leren, zonder de reistijd en met meer keuzevrijheden qua data en tijden. Global Knowledge investeert in deze nieuwe mogelijkheden om haar cursisten op maat te kunnen bedienen, zodat ze kunnen leren waar en wanneer dat ze het best uitkomt.”

Gerelateerde berichten...