Overstaphulp winnaar internationale hackathon luchthavens

Unstuck, een app die vliegtuigpassagiers moet helpen bij een soepele afhandeling van hun overstap, heeft de internationale {re}coding aviation hackathon gewonnen. 155 deelnemers ontwikkelden in drie dagen tijd 37 toepassingen die het reisproces voor de passagier vergemakkelijken. De hackathon vond eind juni plaats in Berlijn op initiatief van Amsterdam Airport Schiphol.

De makers van de winnende applicatie willen met Unstuck een oplossing bieden voor de stress die een transfer kan opleveren. Het idee is dat passagiers hun overstapdetails invoeren, waarna de app berekent hoeveel tijd ze hebben om hun overstap te halen. Vervolgens kan de passagier in de app een afspraak maken bij de securitycontrole en de wachtrij omzeilen door naar een vooraf toegewezen security lane te gaan. Op deze manier worden ook vertraagde vluchten door te laat komende overstappassagiers voorkomen.

“Met het organiseren van de {re}coding aviation hackathon daagden we deelnemers uit om met praktische toepassingen te komen om de reis voor de passagier te veraangenamen ten gunste van het reizigersproces. Oordelend naar de oplossingen die tijdens het weekend zijn ontwikkeld, zijn we hier goed in geslaagd,” zegt Christiaan Hen, Innovatie Manager bij Schiphol. “De app van Unstuck is een prototype dat natuurlijk nog verder ontwikkeld moet worden. De haalbaarheid en effectiviteit van de oplossingen moeten nog bekeken worden, maar dankzij initiatieven zoals deze internationale hackathon zijn we steeds beter in staat om de reiservaring van passagiers te verbeteren. De focus van de hackathon op de samenwerking tussen de verschillende luchthavens draagt daar zeker ook aan bij.”

Overige winnaars
Tijdens {re}coding aviation stonden vier thema’s centraal waarvoor oplossingen ontwikkeld konden worden: Life before the airport, Life at the airport, Life in between airports en Life after the airport. In iedere categorie werd een winnaar gekozen:

Freemium Security: Een toepassing die security en de hoeveelheid passagiers beter op elkaar afstemt. Via een chatbot hebben passagiers vooraf de keuze uit verschillende security-diensten.
PaxFlux: Passagiers kunnen een tijd boeken om door de security-controle te gaan, wanneer passagiers te laat zijn of niet komen opdagen, wordt de luchtvaartmaatschappij automatisch geïnformeerd.
Skillport: Overstappassagiers worden via LinkedIn met elkaar in contact gebracht. Zo kunnen ze hun overstaptijd gebruiken om te netwerken.
LandingPal: Deelauto-initiatief waarbij passagiers met elkaar gematcht worden op basis van aankomsttijd en eindbestemming.

Tijdens de hackathon hadden deelnemers de beschikking over data van zeven deelnemende luchthavens: Schiphol, Stockholm (Swedavia), Frankfurt (Fraport), Genève, London Gatwick, München en Kopenhagen. Zo waren er onder meer vlucht- en wachttijddata en indoor navigatie API’s beschikbaar. Ook de technologische partners Sita en KONE stelden data beschikbaar. Deelnemers waren vrij om deze data te gebruiken met behulp van toepassingen zoals AI, IoT en sensoren, chatbots, robotica en wearables. Ze werden daarbij uitgedaagd om verder te kijken dan de standaard mobiele toepassingen en boekingssites. De organisatie van de hackathon stimuleerde op die manier developers, designers en andere geïnteresseerden om met innovatieve ideeën de reiservaring van passagiers te herdefiniëren.

Gerelateerde berichten...