Verhoogde relevantie mobiele advertenties met algoritme

Widespace, de Europese marktleider in premium mobile advertising, heeft een geavanceerd merk-algoritme ontwikkeld. Het nieuwe algoritme van Widespace bevat een aanbevelingssyteem dat is gebaseerd op meerdere merkwaardes. Hiermee kunnen gebruikers de relevantie van advertenties voor de doelgroep nauwkeurig voorspellen.

Het merk-algoritme van Widespace maakt gebruik van big data-inzichten om een advertentie te tonen op de plaats waar deze de meeste impact heeft. Het algoritme is uniek, omdat het is gebaseerd op merkwaardes in plaats van alleen de CTR. Het aanbevelingssyteem dat Widespace heeft ontwikkeld, voorspelt hoe relevant een advertentie voor verschillende gebruikers is.

“Om het merk-algoritme te creëren, hebben we de resultaten van ruim 18.000 merkcampagnes gevuld met miljarden advertentie-impressies binnen het systeem en deze vervolgens vergeleken met de feedback van 30.000 respondenten uit een onderzoek naar de impact van een merk. Dit resulteerde in een enorme verbetering van de werking van het algoritme”, zegt Keith Ta, Country Manager Nederland bij Widespace. “De data uit deze onderzoeken, gaven ons inzicht in de impact die onze campagnes hebben op merkwaarden, zoals observatie, herinnering van de boodschap en relevantie. Deze inzichten worden in het merk-algoritme geladen. Hierdoor is onze technologie uniek te noemen. We voorspellen de relevantie van advertenties niet alleen op basis van de CTR en downloads, maar ook op kenmerken van een merk.”

De relevantie van een advertentie is van groot belang voor de effectiviteit van een campagne. Widespace heeft na de inzet van het nieuwe merk-algoritme onderzocht in hoeverre campagnes de merkbeleving hebben beïnvloed en of ze impact op de waardering van het merk hebben gehad. De resultaten tonen aan dat advertenties met de hoogste aanbevelingsscore tot wel drie keer zo hoog scoren op relevantie onder gebruikers. Deze relevantie heeft weer een positief effect op de aankoopintentie van gebruikers. De onderzoeken laten zien dat de kans dat gebruikers tot aankoop over gaan tot wel 17 keer zo hoog is wanneer gebruikers een advertentie relevant vinden.

“Alle partijen profiteren van relevante advertenties”, zegt Ta. “De adverteerder haalt meer effect uit de campagne, de smartphone-gebruiker krijgt een relevantere advertentie-ervaring, terwijl de uitgever een betere gebruikerservaring kan bieden. Kortom, iedereen wint.”

Gerelateerde berichten...