Zwitserse Coop transformeert voedseletikettering met NiceLabel-oplossing

Zwitserse voedingsmiddelenfabrikant Coop heeft NiceLabel, marktleider in label designsoftware en label managementsystemen, geselecteerd om te helpen bij het stroomlijnen en verbeteren van de etiketteringsprocessen in haar fabrieken en instore bakkerijen.

De samenwerking maakt een consistente en traceerbare manier van ontwerp, beheer, kwaliteitsbewaking en productie van voedseletiketten met allergenen, ingrediënten en voedingswaarde-informatie mogelijk. Een belangrijke ontwikkeling omdat in de voedseletikettering nog te vaak sprake is van onduidelijke allergiewaarschuwingen.

Coop, de op één na grootste retailer in Zwitserland, gebruikt het label managementsysteem (LMS) van NiceLabel al in haar productiecentrales. Met dit nieuwste project zet de foodretailer in op verbeterde nauwkeurigheid en voedselveiligheid in het netwerk van de 45 instore bakkerijen. Dankzij het LMS kan Coop bij het ontwerpen en afdrukken van etiketten inconsistenties verwijderen en de workflow en kwaliteitsborging verbeteren.

Integratie met SAP-systeem
Het LMS van Nicelabel is geïntegreerd in het bestaande SAP-systeem van Coop. Elke productiecentrale en bakkerij kan nu eigen etiketten produceren, maar het gecentraliseerde document managementsysteem zorgt ervoor dat alleen bepaalde gebruikers wijzigingen kunnen aanbrengen. Dit leidt tot een veiligere workflow waarin etiketten consistent en tijdig worden gegenereerd. Coop kan op deze wijze universele sjablonen gebruiken die het juiste, goedgekeurde etiketformaat behouden, ongeacht printertype of resolutie.

Verandering in de markt
Didier Gremaud, hoofd IT-processen ERP Production Companies bij Coop: “We kunnen de problemen in de Europese markt rond allergenen-etikettering niet negeren. Door het NiceLabel LMS uit te rollen naar onze instore bakkerijen kunnen we alle voedingsmiddelen duidelijk en uniform etiketteren met ingrediënten en potentiële allergenen. Daarnaast hebben we met NiceLabel onze processen gedigitaliseerd en een grote IT-last weggenomen. Voorheen hadden we meerdere interfaces voor meerdere afdrukoplossingen. Nu werken we met één systeem, één contactpunt en één interface. NiceLabel is voor ons dan ook van cruciaal belang geweest in onze kwaliteitscontroleprocessen.”

Ken Moir, VP Marketing bij NiceLabel: “De markt voor voedseletiketten is aan het veranderen en hoewel het allemaal om de veiligheid van de consument draait, is er op dit moment veel verwarring over wat echt nodig is. Er is behoefte aan een universele standaard voor voedseletikettering Het is dan ook goed om te zien dat een marktleider als Coop de toon zet in voedseletikettering en een definitieve positie inneemt door de huidige manier van etikettering in haar bakkerijen te transformeren.”

Gerelateerde berichten...