Allemaal de cloud in!?

Termen als verSaaSing en werken in de cloud hoor je steeds vaker, maar wat betekent dit nu eigenlijk voor bedrijven? Hoe zorg je ervoor dat je op een georganiseerde en veilige manier de overstap kunt maken en waar moet je op letten als je kiest voor een “SaaS only” beleid. Moet je als bedrijf overstappen naar werken in de cloud of zijn er alternatieven die wellicht beter zijn? Wij laten u graag zien welke mooie oplossing wij u kunnen aanbieden.

Werken in de cloud betekent eigenlijk niets meer dan dat je inlogt op een werkomgeving die wordt aangeboden via het internet. SaaS staat voor Software as a Service en betekent niets meer dan dat je inlogt op een applicatie die je benadert via een webbrowser. De SaaS applicatie wordt meestal aangeboden en onderhouden door de leverancier van het pakket.

Lekker simpel toch?

Nou…niet helemaal! Bestaande softwareleveranciers bouwen hun pakketten de laatste jaren massaal om naar webbased (SaaS) applicaties en nieuwe applicaties komen meteen webbased op de markt. Vroeger had je een bureaublad vol met snelkoppelingen naar de Windows applicaties die op uw eigen computer of op een remote desktop server draaiden. Om in te kunnen loggen op de SaaS applicatie gaat u naar het webadres van de applicatie en logt u in. Als u geluk heeft is de applicatie al gekoppeld aan één IDP (Identity Provider), zoals Microsoft Azure, zodat u voor andere applicaties die zijn gekoppeld aan Microsoft Azure in ieder geval niet nog een keer hoeft in te loggen. Dat is fijn, maar hoe zit het met veiligheid en met de applicaties die niet zijn gekoppeld? Gaat u al die wachtwoorden onthouden en zet u alle URL’s van de applicaties wellicht in uw favorieten? Voldoet de ICT-omgeving wel aan alle AVG eisen?

We merken dat bedrijven enorm stoeien met deze vragen. We zien veel bedrijven die zelf al geprobeerd hebben naar de cloud over te stappen en dapper een Microsoft Office365 account hebben aangemaakt. De systeembeheerder of de externe ICT-leverancier heeft alle bestanden van de organisatie alvast in Sharepoint gezet zodat alles online staat. Wat hierbij vaak vergeten wordt is dat dit voor de eindgebruikers in veel gevallen helemaal niet handig werkt. Medewerkers kunnen niet met Sharepoint omgaan en zoeken zelf naar alternatieven. Inloggen in de verschillende SaaS applicaties en de verschillende portalen werkt ook niet echt handig voor de medewerkers, zeker niet als er verschillende inlognamen en wachtwoorden (moeten) worden gebruikt.

Kijk…en nu komen wij in beeld! Startportaal is een (of eigenlijk: dé) online werkplek waarin je al je applicaties, informatie en bestanden op één overzichtelijke plek hebt. Na maximaal 15 minuten uitleg kan iedere eindgebruiker op een veilige en vooral leuke manier aan de slag met Startportaal. U hoeft zich geen zorgen meer te maken over zaken als veiligheid en eenvoud voor uw medewerkers. Laat dat maar aan ons over. Wilt u dat wij u en uw collega’s een demo geven van Startportaal? Ga dan naar onze website https://startportaal.nl en plan een demo in. Tot binnenkort!

 

 

 

Gerelateerde berichten...