API’s en bouwblokken samenstellen in de foodhall

Afgelopen jaar stond er in een nieuwsbericht dat er voor het eerst sinds vele jaren meer mensen naar lokale specialistische winkels gingen dan naar supermarkten. Fijn, dacht ik bij mezelf, wat een positieve ontwikkeling! Niet alleen voor die winkelondernemer, maar de verschuiving van het sentiment naar kwaliteit in plaats van kwantiteit/prijs is een mooie ontwikkeling. Misschien is dit erg kort door de bocht, maar toch kan je jezelf afvragen: vind je dat brood van de lokale bakker niet veel lekkerder? Ik persoonlijk wel en uiteraard is het minder efficiënt dat je nu naast de basis boodschappen, ook nog langs die specialist moet. Maar het is het genot van die verse boterham dubbel en dwars waard!

ICT-landschap in de digitale wereld

Als we kijken naar het ICT-landschap, zien we de laatste jaren veel overnames en fusies. Logisch, want de schaalvoordelen wegen vaak niet op tegen het zelfstandig voorzetten van een onderneming in deze ‘snelle’ digitale wereld. Zaken zoals regelgeving rondom privacy en security maar ook research en development kosten, maken het soms een uitdaging om als onderneming naast het huidige verdienmodel ook nog te blijven ontwikkelen en in te spelen op de (toekomstige) marktontwikkelingen. Dan is het soms fijner om schaalvoordelen te benuttigen en als een supermarkt te kunnen (blijven) acteren voor jouw klanten. Althans, dat zou je denken en dit is in mijn optiek ook vaak het geval. Maar hoe dan jouw specialistische kennis te borgen? Kan je wel blijven innoveren?

Standaard of maatwerk?

Het gemak van een supermarkt waar je alles kunt vinden en je direct alle benodigdheden kunt aanschaffen is natuurlijk fantastisch. Evenals je jouw complete ICT-diensten bij één partij wilt aanschaffen, helder, overzichtelijk en voor de financiële afdeling een makkelijker te boeken kostenpost. In dat opzicht was het 25 jaar geleden makkelijker dan nu. Je hebt immers naast een boekhoudpakket, e-mail en tekstverwerking tegenwoordig nog een CRM, website en (bedrijfs-)communicatiemiddelen nodig. Uiteraard het liefst allemaal vanuit de Cloud. Je wilt tenslotte alles doen om een nieuwe klant een goede en mooie beleving te geven om klant te worden (of te blijven). Verder heeft die klant natuurlijk standaardoplossingen nodig, zou je denken.

API’s en bouwblokken als oplossing.

Met de snelle ontwikkelingen in de digitale wereld is het lastig om overal ‘on-top’ te zijn en de klant een supermarktervaring te bieden. Daarnaast zijn er ook geluiden van klanten die niet tevreden zijn met een standaardoplossing. Ze willen juist weer een specialist die weet waar hij/zij het over heeft.

In mijn optiek kun je dit het beste ondervangen door het beste uit deze twee werelden te combineren in een oplossing, namelijk de foodhall. Naast alle voordelen die bij de schaalgrootte van een supermarkt horen, krijgt de klant voor ieder bouwblok een specialist die middels afgestemde API’s de oplossing persoonlijk en eventueel gezamenlijk met de klant afstemt. De klant krijgt dan de juiste en passende oplossing waar hij of zij naar zoekt. Juist hier ligt de mooie kracht van technologie.

Gerelateerde berichten...