(Niet) De grote Martín-Show

Martin Neuteboom Vsee

Wie aan het roer staat van een organisatie loopt het risico het contact met de werkelijkheid te verliezen. Je belandt in een tunnelvisie en kan niet meer objectief naar jezelf kijken. Hoe sneller je in staat ben je eigen misvatting te herkennen en te erkennen, hoe beter dat is. Je zal ervan versteld staan hoe slecht een vakman doorgaans voor zichzelf zorgt. De eigen tuin van een hovenier is een oerwoud en de keukenkastjes bij de timmerman thuis hangen scheef.

Voor de goede orde: onze klanten krijgen absoluut waar voor hun geld. De deskundigheid van mij en mijn collega’s op het gebied van online marketing helpt hun organisaties voorwaarts. Wij kunnen de perfecte website en optimale vindbaarheid bij Google creëren voor onze klanten. Toch werkt dit voor onszelf anders op de een of andere manier. Wanneer klanten met wie wij samenwerken onze website bezoeken, is het of ze twee verschillende bedrijven gepresenteerd krijgen. Tussen de werkelijkheid van onze dienstverlening en onze website zit een gapend gat.

Het merk Vsee zoals onze klanten dat in de praktijk ervaren, komt op onze site niet of nauwelijks naar voren. Onlangs belde iemand mij zelfs op om te vragen of Vsee.nl echt wel ónze website is en niet van een ander online marketingbureau dat toevallig dezelfde naam heeft. Om onze website meer in lijn te brengen met de werkelijkheid van onze dienstverlening hebben we een externe adviseur in de hand genomen. Ja, wij als marketing & communicatieadviseur hebben iemand ingehuurd om ons te adviseren over onze eigen marketing & communicatie.

Met deze adviseur gingen wij op zoek naar onze kernwaarden. Dat is geen eenvoudige klus, al doen wij het regelmatig voor onze klanten. Zij heeft een storycircle gedaan met alle mensen binnen Vsee. De resultaten maakten mijn tunnelvisie ineens levensgroot. Het was mijn overtuiging dat Vsee een platte organisatie is met allerhande opleidingsmogelijkheden en dat ik de mensen gelijkwaardig meeneem in mijn passie en visie. Wat blijkt? Binnen Vsee bestaat er een gevoel van ‘wij, het personeel, versus zij, de directie’. En die overtuiging dat wij de ‘specialistische avonturier’ zijn, zit voornamelijk in mijn hoofd. Ook interviewde de adviseur drie van onze klanten, waaruit blijkt dat zij Vsee helemaal niet zien als dat unieke, uitzonderlijke bureau uit mijn tunnelvisie. Kortom, een stuk of drie klappen in mijn gezicht.

Maar tegelijkertijd kreeg ik een paar zoenen. Zo was er de feedback dat het contact met de mensen van Vsee als open, eerlijk en professioneel werd ervaren. De individualiteit en creativiteit van onze medewerkers creëert iedere keer deze ervaring onder de vlag van Vsee. Dat al het goede binnen Vsee bij mij of mede-eigenaar Dennie vandaan moet komen, is dus onzin. En dat is prachtig! Vanaf het begin willen wij het Vsee-DNA onafhankelijk maken van onze personen. Daarom geven Dennie en ik iedereen de ruimte om zich als individu te onderscheiden. Vsee is niet de grote Martín-show. Wij zijn een hechte groep individuen. Elk van ons heeft haar/zijn eigen communicatieve vaardigheden en expertise op het gebied van online marketing. Wat deze mensen met elkaar bindt? Ze willen allemaal binnen het team graag van betekenisvolle meerwaarde zijn voor een ander.

Gerelateerde berichten...