Coolblue in oktober naar de beurs

fraude

Coolblue staat op het punt om naar de Amsterdamse beurs te gaan. Vrijdagochtend kondigde de Rotterdamse webwinkel de miljardenbeursgang officieel aan. De webshop Coolblue wil nog deze maand aan de beurs van Amsterdam een notering hebben. De webshop meldt dat er nieuwe aandelen worden uitgeven en bestaande aandeelhouders aandelen gaan verkopen.

De opbrengst wordt onder andere ingezet om verdere ‘geografische’ groei te financieren en nieuwe ideeën te ontplooien. Ook zijn er in 2020 en 2021 grote investeringen gedaan om de snellere groei vanwege corona mogelijk te maken.

Groei dankzij thuiswerken

Die investeringen betaalden zich uit. Door lockdowns en het verplicht thuiswerken gingen klanten massaal webwinkelen. Daardoor steeg de omzet van Coolblue vorig jaar met 34% naar €2 mrd. Dat is een flinke groei ten opzichte van de voorgaande jaren. En ook 2021 is een goed jaar voor het concern.

De komende weken moet blijken hoeveel Coolblue na de beursgang waard is. Vanaf maandag gaat het bedrijf praten met potentiële nieuwe aandeelhouders, meldde het FD eerder vanochtend al. Ingewijden spreken over een waardering van 3 miljard tot 4 miljard, met uitschieters tot 6 miljard, schrijft de krant.

Nieuwe stap

Oprichter Pieter Zwart: “Ik ben ontzettend trots dat we vandaag ons voornemen bekend maken om in oktober naar de Amsterdamse beurs te gaan: de volgende logische stap in de ontwikkeling van Coolblue. Ik heb heel veel zin om in de komende weken, samen met iedereen die erbij betrokken is, deze stap te gaan zetten.”

Gunstig beursklimaat

Het sentiment voor beursgangen is dit jaar uitermate gunstig dankzij de hoge aandelenkoersen. De Amsterdamse beurs is daarbij in Europa een favoriete bestemming, in het bijzonder voor techbedrijven en spacs, lege beurshulzen die op zoek gaan naar een bedrijf om mee te fuseren. Coolblue wordt het zeventiende bedrijf dat dit jaar in Amsterdam een notering krijgt.

Drie oprichters

Coolblue is een Nederlands e-commerce bedrijf dat in 1999 is opgericht door Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers. Het bedrijf is actief in Nederland, België en Duitsland en heeft zeventien fysieke winkels.

Gerelateerde berichten...