Dashboard DigiToegankelijk live vanaf 16 maart

Klantenservice

Vanaf 16 maart gaat het Dashboard DigiToegankelijk live. Overheidsorganisaties krijgen daarmee een goed beeld van de mate van hun digitale toegankelijkheid. De lancering vindt plaats tijdens het webinar Grip op digitale toegankelijkheid. Gebruiker Centraal en VNG werken eraan mee.

Daarna kunnen overheidsorganisaties terecht voor een beoordeling van de toegankelijkheid van de websites en apps. Het laat zien welke hiervan al toegankelijk zijn en aan welke nog werk nodig hebben. Maar ook voor organisaties die al toegankelijk zijn is het dashboard nuttig om up-to-date te blijven. Het dashboard is een initiatief van het Ministerie van Binnenlandse Zaken.

Waarom het dashboard?

4,5 miljoen mensen hebben in meer of mindere mate problemen met overheidswebsites en -apps. Dit terwijl zeker 25 procent van de apps en site van de verschillende overheden (nog) niet voldoen aan de eisen van de wet. Met het dashboard moeten overheidsorganisaties dit probleem versneld kunnen aanpakken.

Het dashboard is bij de livegang nog niet helemaal compleet. Bij de lancering zitten er ruim 4.100 websites en apps in. Bijna 3.000 daarvan voldoen al wel aan de wet. Het totale aantal overheidssites en apps wordt geschat op zeker 10.000.

DigiToegankelijk gaat na de lancering dan ook verder met het in kaart brengen van apps en sites van de overheid die hun toegankelijkheid juist wel of nog niet (helemaal) op orde hebben. Het platform benadert deze laatste groep instellingen de komende maanden met het verzoek de toegankelijkheid van hun sites en apps te controleren en waar nodig te verbeteren, maar instellingen kunnen zichzelf dus ook controleren.

Lees ook:
  • Toegankelijkheid factor bij aanbesteding ICT-projecten overheid
  • Effectief ontwikkelen met het low-code Power Platform: drie randvoorwaarden

Gerelateerde berichten...