De kritieke succesfactoren in de IT

Kwaliteit is ‘fit for purpose’, het moet bijdragen aan het doel. IT is goed als het bijdraagt aan het juiste doel.

De it-afdeling van een zorginstelling is succesvol als ze bijdraagt aan het goede doel. Het is daarmee van belang om dat doel goed te formuleren en daarna alles te richten op dat doel. Maar wat is de doelstelling van een it-organisatie? Leveren wat er gevraagd wordt?  Optimaal bijdragen aan de strategie van de organisatie? Kunnen de vele nieuwe ontwikkelingen, in de IT en de zorg niet leiden tot aanpassing van de strategie?

Er is maar één goede definitie van succes van IT: informatie en technologie dragen optimaal bij aan het succes van de organisatie.

Kwaliteit laat zich gemakkelijk definiëren en sturen als je gebruik maakt van Kritieke Succesfactoren (KSF-en).  Als je op die manier succes hebt gefundeerd op een set met Kritieke Succesfactoren, kun je inzoomen op één Kritieke Succesfactor. Als je die Kritieke Succesfactor wilt behalen, dan is dat dus je succes.

Met alle Kritieke Succesfactoren samen, is er nu daadwerkelijk een Succes Breakdown Structuur (SBS) gemaakt.

Lees heel deel 2 van De zorgplicht van IT online of in ICT/Magazine van september.

 

 

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...