Europese webwinkels in Nederland draaien recordomzet

Webwinkelen Europese webwinkels

Europese webwinkels draaien in Nederland recordomzetten.
In het tweede kwartaal van 2019 gaven Nederlandse consumenten bijna een half miljard euro uit bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is meer dan ooit tevoren. Dat zegt het CBS.

Het gaat om online-aankopen van Nederlandse consumenten bij bedrijven in de Europese Unie die buiten Nederland zijn gevestigd. De uitgaven bij Europese webwinkels waren bijna 19 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2018. De internetverkopen van Nederlandse webwinkels waren in deze periode ruim 18 procent hoger dan een jaar eerder.

 

Nederlandse webwinkels

Ook de Nederlandse webwinkeliers zitten in de lift. Dat geld zowel voor pure webwinkels, die alleen via internet verkopen en ‘multichannelers’. Die laatste zijn bedrijven die zowel via winkels als online verkopen.

De omzet van pure webwinkels in Nederland was in het tweede kwartaal van 2019 bijna 15 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de Nederlandse multichannelers was de online-omzet ruim 23 procent hoger. De totale omzet van de detailhandel in Nederland was in het tweede kwartaal 2,7 procent hoger dan een jaar eerder. Ook in het vorige kwartaal was er een forse stijging.

 

Omzetaandeel Europese webwinkels beperkt

De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet.

Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien. Webwinkels zijn veelal in meerdere talen opgemaakt en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.

 

Eerste kwartaal

Nederlandse consumenten gaven in het eerste kwartaal van 2019 ongeveer 390 miljoen euro uit (exclusief btw) bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 15 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. In vijf jaar groeiden de online aankopen bij webwinkels binnen de EU met ruim 150 procent.

Het gaat bij de omzet van Europese webwinkels om online aankopen van goederen door Nederlandse consumenten bij bedrijven buiten Nederland die zijn gevestigd in de Europese Unie. De cijfers zijn berekend volgens een methode die nog in ontwikkeling is en ze zijn dus voorlopig.

De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels waren in het eerste kwartaal van 2019 bijna 17 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bij de Nederlandse internetverkopen is er onderscheid tussen pure webwinkels en ‘multi-channelers. Dit zijn winkels waarvan onlineverkoop niet de hoofdactiviteit is.

Gerelateerde berichten...

X