Helft van de Nederlanders geeft geboortedatum prijs voor korting

geboortedatum

Meer dan de helft van de Nederlanders (52%) wil de geboortedatum te geven in ruil voor een cadeau. Of voor korting of gratis dienst van een retailer. Dit blijkt uit onderzoek van NordVPN.

Een geboortedatum op zich lijkt onschuldige informatie. Maar in combinatie met iemands naam en adres kunnen oplichters en identiteitsdieven het gebruiken om schade aan te richten. Een van de grootste bedreigingen is dat oplichters toegang tot een bankrekening kunnen krijgen, een nieuwe rekening onder andermans naam kunnen openen, onder een gestolen naam fraude plegen of zelfs hun handen op de belastingteruggave kunnen leggen.

Oplichting

“Op social media is veel informatie over ons te vinden. En je geboortedatum kan soms het laatste stukje van de puzzel zijn om identiteitsdiefstal te plegen. Je deelt je adres bewust niet met iedereen vanwege zorgen om persoonlijke veiligheid. En hetzelfde zou voor je geboortedatum moeten gelden. Mensen geven te snel hun persoonlijke gegevens prijs voor een korting – en in ruil daarvoor worden ze opgelicht”, zegt Marijus Briedis, CTO bij NordVPN.

Naast geboortedata geven Nederlanders ook snel hun e-mailadres (67%), naam (56%), likes en dislikes (49%) en achternaam (45%) prijs. Dit vaak alleen om een beetje geld te kunnen besparen.

Kortingsacties kunnen je meer kosten dan je bespaart

Briedis waarschuwt dat mensen sceptisch moeten zijn wanneer ze een verdachte goede ‘deal’ of actie tegenkomen: kortingen die te mooi zijn om waar te zijn, kosten je vaak meer dan je lief is.

Vier voorbeelden

Briedis geeft vier voorbeelden van mogelijke oplichting met kortingen en gratis geschenken/diensten:

1 Oplichting met gratis cadeaubonnen.
Oplichters gebruiken het lokkertje van ‘gratis cadeaubonnen’ vaak als beloning voor het invullen van een of andere nep-enquête. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, gebruiken ze de namen van grote, bekende merken.

2. Nep-sms’jes die korting beloven.
De inhoud klinkt ongeveer zo: “Je rekening voor januari is betaald. Bedankt, hier is een kortingscode voor de volgende maand”, gevolgd door een verdachte link waarop je moet klikken. Deze sms’jes worden maar met één doel verstuurd: om de persoonlijke informatie van mensen te stelen, waardoor ze risico lopen slachtoffer te worden van identiteitsfraude.

3. “Gefeliciteerd, u heeft gewonnen!” e-mails/pop-ups.
Bij deze berichten zit er altijd een addertje onder het gras – meestal in de vorm van een bedrag dat je moet betalen om je ‘prijs’ op te eisen. In andere gevallen moet je veel persoonlijke gegevens invullen om je nepcadeau te ontvangen.

4 Nepwebsites met grote kortingen.
Consumenten worden vaak via nepadvertenties op social media naar frauduleuze websites gelokt. Ze komen op deze websites terecht door op valse links in advertenties te klikken. Uit onderzoek blijkt dat er maandelijks 1,5 miljoen nepwebsites worden gemaakt en uit gegevens van NordVPN blijkt dat 90% van de Nederlanders niet let op de betrouwbaarheid van een online retailer.

Negeren

“Of het nu gaat om een e-mail met last-minute-aanbiedingen of een pop-up op een website die je aanspoort om van een deal te profiteren ‘voordat het te laat is’, je kunt ze maar beter volledig negeren. Kennis is macht in de strijd tegen oplichters en cybercriminelen die je met aantrekkelijke kortingen, geschenken of gratis diensten proberen te lokken”, voegt Marijus Briedis toe.

Gerelateerde berichten...