Geen bezwaar ACM op duurzaamheidsinitiatief Thuiswinkel

mkb online aankopen online omzet

Thuiswinkel.org mag van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) verder met de lancering van een nieuwe sectorbrede duurzaamheidsstandaard voor e-commerce sector. Vrijwillige keuze om mee te doen met het duurzaamheidsinitiatief is wel belangrijk.

Het initiatief biedt webwinkels de kans om te verduurzamen op een voor de consument herkenbare wijze, zonder nadelige gevolgen voor de concurrentie. Dit initiatief laat zien dat de concurrentieregels geen belemmering hoeven te zijn om duurzaamheidsafspraken te maken. Thuiswinkel waarborgt volgens de autoriteit voldoende dat geen commercieel gevoelige informatie wordt uitgewisseld.

Nieuwe duurzaamheidsstandaard e-commerce

Het duurzaamheidsinitiatief van Thuiswinkel is de eerste sectorbrede non-profit standaard voor ondernemers die hun impact op het milieu willen verminderen. Dat gebeurt op zes thema’s: strategie, productaanbod, verpakken, bezorgen, retourneren en circulariteit. Thuiswinkel is van plan om in de toekomst ook sociale impact mee te nemen in de standaard.

De ACM vindt het wel belangrijk dat de leden van Thuiswinkel vrijwillig kunnen kiezen of ze mee willen doen. Een onafhankelijke instelling bepaalt of een webwinkel aan de eisen voldoet en gecertificeerd wordt. Verder kunnen de webwinkels die meedoen binnen de randvoorwaarden van de certificeringseisen zélf hun visie, doelstellingen en duurzaamheidskeuzes maken. Het staat deelnemers vrij om verdere verduurzamingsstappen te nemen als zij dat willen.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...