Koersval Adyen deert bedrijf niet

zzp'er bijstand koersval met pijl naar beneden Adyen

Het Nederlandse transactiebedrijf Adyen beleefde vorige week een flinke koersval. Donderdag schoot het aandeel 39 procent in het rood. Dit is het grootste verlies op de Amsterdamse AEX in 20 jaar tijd. Het is de grootste koersval sinds de beursgang van het bedrijf in 2018, constateerde Bloomberg.

Adyen handelt betaaltransacties af voor veel grote bedrijven. Onder hen zijn bijvoorbeeld McDonald’s en Hennes & Mauritz.

De koersval was een reactie van beleggers op de presentatie van sombere halfjaarcijfers. Het is ook het grootste koersverlies in twintig jaar van een AEX-fonds. Alleen de koersval van Ahold in 2003, na de boekhoudfraude evenaarde de koersval van Adyen. Toch deert dit het bedrijf niet of nauwelijks.

Beurswaarde

Maar eerst de cijfers. Door de forse koersdaling verloor het bedrijf zeker 19 miljard euro aan zijn beurswaarde. Daarbij groeide het bedrijf in de eerste helft van dit jaar al minder hard dan de verwachting was.

Adyen kende wel een omzetgroei. Deze was 21 procent op jaarbasis. De omzet groeide naar 739 miljoen euro, vier procent lager dan de voorspelling. De winst van het bedrijf bleek ook flink lager dan analisten verwachtten.

Na een korte stop in de beurshandel en een dieptepunt naar min 40 procent, bedroeg de slotstand 39 procent in de min. Daardoor sloot de AEX-graadmeter 2,5 procent lager, en kwam uit op 737,63 punten. Oorzaak van de val was vooral de tegenvallende groei in de VS vanwege de oplopende concurrentie door bijvoorbeeld PayPal en Block.

Analisten nuanceren volgens marktanalist Nederland Jean-Paul van Oudheusden van eToro, de tegenvallende groei van het bedrijf omdat Adyen dingen anders doet dan andere AEX-fondsen. Zo rapporteert de Amsterdamse verwerker van betalingstransacties slechts één keer per halfjaar de voortgang aan aandeelhouders. Normaal gesproken is eens per kwartaal de norm.

Op de beurs levert dit voor Adyen wel grotere schommelingen op dan bij andere bedrijven. Bij Adyen zien ze dat de trend van verregaande digitalisering wereldwijd nog steeds in de kinderschoenen staan. “De tijd dat we kunnen zeggen ‘we zijn klaar’ ligt heel ver weg”, schrijven de bestuurders in hun  verklarende brief aan de aandeelhouders.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...