Massaclaim SDBN tegen Adobe om illegale tracking cookies

doxing

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) daagt Adobe voor de rechter met een massaclaim. Het bedrijf plaatst illegaal tracking cookies en deelt data van miljoenen Nederlanders met bedrijven.

Na Twitter / X en Amazon is dit de derde, en voorlopig laatste, massaclaim die SDBN uitbrengt om de big techbedrijven te dwingen beter met de online privacy van Nederlanders om te gaan.

Bij het grote publiek is Adobe bekend vanwege haar PDF -rogramma en (grafische) software. Wat volgens de stichting tot nu toe onbekend bleef, is dat Adobe in het geheim enorme hoeveelheden persoonsgegevens verzamelt via onder meer de websites van KPN, ABP en Beter Horen. Zelfs de Belastingdienst, en via mobiele apps van onder andere Marktplaats en Buienradar doen eraan mee.

Stop tracking cookies

Namens miljoenen Nederlanders eist SDBN dat Adobe stopt met verzamelen van persoonsgegevens via tracking cookies en software in mobiele apps. Contact met het bedrijf leverde de afgelopen maanden niets op. En dus stapt SDBN naar de rechter.

Iedereen die regelmatig internet gebruikt via de Chrome browser en regelmatig apps downloadt en gebruikt, is slachtoffer van Adobe. Voorzitter van SDBN Anouk Ruhaak: “Adobe staat bekend als leverancier van softwareproducten, maar wat we niet wisten is dat het bedrijf tegelijkertijd actief is in de markt van digitale persoonsgegevens en je online achtervolgt. Heb je je kerst- of sinterklaasaankopen online gedaan? Dan weet Adobe waarschijnlijk vrij nauwkeurig wat je hebt bekeken en waar je je pepernoten of parfum hebt gekocht.”

Ruhaak vindt dat de dubieuze markt van verzamelen en verhandelen van persoonsgegevens in strijd is met de AVG. “Dit moet stoppen. Na X en Amazon wil Stichting Data Bescherming Nederland nu Adobe, een volgende grote speler op deze markt, dwingen om deze illegale handel te beëindigen. Dat moet helaas via de rechter en met een massaclaim omdat de bedrijven niet met ons in gesprek gaan om tot een oplossing te komen.”

Adobe verzamelt illegaal gegevens

Adobe’s Experience Cloud is een platform dat bedrijven in staat stelt profielen te maken van
internetgebruikers. Adobe verzamelt, via websites en apps, op illegale wijze een enorme
hoeveelheid data over vrijwel iedere Nederlandse internetgebruiker. Zelfs als iemand nooit een Adobe product heeft gebruikt. Het bedrijf deelt die informatie vervolgens met vele bedrijven die actief zijn in de online advertentiemarkt.

Een middel dat Adobe vaak gebruikt zijn tracking cookies die zij plaatst op bekende sites als TUI, KPN, ABP, Beter Horen, Douglas en zelfs de Belastingdienst. Ook stopt zij, middels Software Development Kits (SDKs), stukjes code in mobiele applicaties als Marktplaats, Ziggo GO, RTL en Buienradar.

Voor deze omvangrijke en gedetailleerde verzameling van persoonsgegevens is volgens de wet toestemming nodig. Adobe beschikt echter niet over geldige toestemming. Allereerst omdat je als internetgebruiker niet goed wordt geïnformeerd over de omvang van de gegevensverwerking. Ook plaatst Adobe in sommige gevallen al tracking cookies vóórdat je een keuze hebt gemaakt in de cookiebanner of je dat wel wil.

Met alle verzamelde gegevens creëert Adobe profielen van internetgebruikers, die Adobe deelt met vele andere commerciële partijen. Dit creëert verschillende risico’s; van de openbaarmaking van extreem gevoelige gegevens tot identiteitsfraude. Adobe verdient met deze praktijk veel geld.

Schadevergoeding en rechtszaak

In een briefwisseling met Adobe over deze privacyschendingen bleek dat het bedrijf niet bereid is om in gesprek te gaan met SDBN om tot een oplossing te komen. SDBN start daarom een rechtszaak om Adobe te dwingen haar gedrag te veranderen en te stoppen met het illegaal verzamelen van persoonsgegevens en om schadevergoeding te eisen namens circa zeven miljoen Nederlandse internetgebruikers. De stichting eist ook vernietiging van de onrechtmatig verzamelde data bij Adobe.

Accepteer alles

SDBN komt in deze zaak op voor alle personen in Nederland, die vanaf 25 mei 2018 tracking cookies van Adobe op hun browser hebben of hadden opgeslagen, of apps op hun mobiele telefoon hebben gebruikt met de Adobe SDKs. De tracking cookies worden onder andere geplaatst als een internetgebruiker de populairste websites in Nederland bezoekt maar ook als een internetgebruiker vaak op de “accepteer alles” knop klikt in een cookiebanner.

Internet- en mobiele telefoongebruikers kunnen zich gratis bij SDBN aanmelden via stichtingdatabescherming.nl of adobe.jestaattekoop.nl/.

Voorbeelden van websites waar Adobe zonder toestemming cookies plaatst:

● Abp.nl
● Albelli.nl
● Belastingdienst.nl
● Beterhoren.nl
● Bruna.nl
● Douglas.nl
● Expedia.nl
● Footlocker.nl
● Gamma.nl
● Hallmark.com
● Karwei.nl
● ketnet.be
● Kijk.nl
● Kpn.com
● Kwf.nl
● Tui.nl
● Unibet.nl
● Unive.nl
● Wsj.com
Voorbeelden van mobiele apps (IOS en android) waar Adobe illegaal persoonsgegevens verzamelt:
● Marktplaats
● Ziggo GO
● RTL
● MijnKPN
● Buienradar
● Essent Verbruiksmanager
● TomTom Go Navigation
● Asos
● Playstation

Lees ook:

Gerelateerde berichten...