Nederlandse boardrooms leidend in tech-ervaring

boardrooms

Uit het recente rapport ‘Innovate or Fade’ van Accenture blijkt dat Nederland met bijna een vijfde (19,1%) van de bestuurders met technologische ervaring vooroploopt in Europa. Dit is aanzienlijk meer dan het Europese gemiddelde van 14 procent. Het onderzoek toont aan dat Europese bedrijven tot $3,2 biljoen extra inkomsten kunnen genereren door de technologische kloof met Noord-Amerika te dichten. De technologische voorsprong in de boardrooms plaatst Nederland in een sleutelpositie om deze potentiële groei te realiseren.

Extra inkomen door overbrugging tech-gap

Uit Accenture’s onderzoek, onder bijna 2000 toonaangevende bedrijven wereldwijd, blijkt dat Europese bedrijven in 2024 potentieel $3,2 biljoen aan extra inkomsten kunnen genereren door de technologische kloof met Noord-Amerika te dichten. Bij slechts 14 procent van de Europese bedrijven heeft het bestuur technologische ervaring, tegenover 22 procent in Noord-Amerika. Het overbruggen van deze kloof vereist een nieuwe strategische richting: versterking van technologische kennis binnen boardrooms, versnelde R&D-investeringen en optimaal gebruik van bestaande opleidingsmogelijkheden. Dankzij hun technologisch bekwame bestuurders, zijn Nederlandse bedrijven uitstekend gepositioneerd om deze groeikans te benutten.

Europese achterstand vraagt om verandering

Europese bedrijven blijven ver achter in R&D-investeringen en hebben een tekort van $147 miljard ten opzichte van hun Amerikaanse en Aziatische branchegenoten. Ook zijn ze terughoudend als het gaat om het aanvragen van patenten voor kunstmatige intelligentie (AI). Slechts 60 procent van de Europese bedrijven doet dit, tegenover 77 procent in Amerika en 89 procent in Azië. Hetzelfde geldt voor patenten voor generatieve AI: slechts 34 procent van de Europese bedrijven vraagt deze aan, tegenover 60 procent in Amerika en 73 procent in Azië.

Het rapport ‘Innovate or Fade’ is een dringende oproep aan Europese bedrijven om hun technologische vaardigheden te verbeteren en R&D te omarmen om zo de kloof met hun Noord-Amerikaanse concurrenten te dichten.

Gerelateerde berichten...