De beschikbaarheid van glasvezel is ongelijk verdeeld over het land. Dat blijkt uit de ACM Telecommonitor van dit jaar. In relatief dunbevolkte gebieden als Zeeland, noordoost-Groningen en het zuiden van Limburg, en dichtbevolkte delen van de Randstad zijn nog veel postcodegebieden zonder glasvezel.
Dat valt goed te zien in de nieuwe interactieve glasvezelkaart, die nu onderdeel uitmaakt van de vernieuwde Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Zo is er beter inzicht in de beschikbaarheid van glasvezel.
De verschillen per regio komen onder meer doordat de aanleg van een glasvezelnetwerk hoge investeringen vergt. Netwerkbedrijven leggen glasvezel aan waar ze verwachten die investeringen te kunnen terugverdienen. Dat ze nog niet veel glasvezel in de Randstad hebben aangelegd, is vermoedelijk doordat daar al koper- en kabelnetwerken liggen waar snel internet op mogelijk is. Dat beperkt de vraag naar snel internet via glasvezel.
Omdat het datagebruik toeneemt, zal de verwachting dat glasvezelbedrijven de uitrol in de Randstad de komende jaren versnellen. Het is voor hen een grote markt en de ervaring leert dat de eerste aanbieder de beste concurrentiepositie heeft.
5 miljoen glasvezelaansluitingen
In het hele land waren er in het tweede kwartaal 5 miljoen glasvezelaansluitingen. Dat waren 300 duizend meer dan in het eerste kwartaal. Daarvan legde KPN er tussen de 65 en 70 procent aan en Delta Fiber tussen de 15 en 20 procent. Het marktaandeel van Open Dutch Fiber, dat in het tweede kwartaal glasvezelaanbieder E-Fiber overnam, is gestegen naar tussen de 5 en 10 procent. Het kwartaal ervoor was dat nog onder de 5 procent.
“De glasvezelkaart laat per postcodegebied zien waar glasvezel ligt. Zo kan iedereen goed volgen hoe het uitrollen van glasvezel over het land verloopt”, zegt ACM-bestuurslid Manon Leijten. “Dat proces gaat gestaag door, en het aantal actieve aansluitingen blijft ook groeien. Dat is een welkome ontwikkeling gezien het almaar groeiende dataverbruik.”
Overigens komt het vooralsnog maar incidenteel voor dat op een adres twee glasvezelaansluitingen zijn. In de regel wordt elk gebied door slechts één partij verglaasd. In het tweede kwartaal waren er bijna 2,3 miljoen glasvezelaansluitingen in gebruik (via een abonnement); een groei van 79 duizend.
Er waren in het tweede kwartaal nog 5,8 miljoen aansluitingen op koper, waarvan er ruim 2,3 miljoen in gebruik zijn (een daling van 90 duizend). Van de bijna 8 miljoen kabelaansluitingen waren er 3,9 miljoen in gebruik; 20 duizend minder dan een kwartaal eerder.
Mobiel dataverbruik
Het mobiele dataverbruik bedroeg in het tweede kwartaal 403 miljoen gigabyte. Dat is vijftien procent meer dan het kwartaal ervoor. Dat komt deels doordat er meer apparaten komen die via een mobiele internetverbinding informatie uitwisselen, zoals slimme rookmelders, alarmsystemen en slimme energiemeters.
Het gebruik van simkaarten voor zulke toepassingen steeg met 570 duizend tot meer dan 14 miljoen. Het mobiele dataverbruik stijgt ook door de verschuiving naar spraak- en tekstapps die met internetdata werken. Steeds meer mensen laten bellen en sms-en helemaal weg en kiezen voor een mobiel abonnement met alleen internet (data only): daarvan waren er 895 duizend. Dat was 20 duizend meer dan in het eerste kwartaal.
Dat blijkt ook uit gebruik van mobiele telefoondiensten. Het aantal mobiele belminuten daalde in het tweede kwartaal met negen procent naar 10,4 miljard en het aantal sms-berichten 5 procent naar 577 miljoen. Het aantal mobiele abonnementen was in het tweede kwartaal 21,3 miljoen.
De verschuiving naar data is ook op vaste netwerken te zien. Er waren in het tweede kwartaal 4,9 miljoen abonnementen voor vaste telefonie; 84 duizend minder dan in het eerste kwartaal. Het aantal belminuten via een vaste lijn daalde 11 procent tot 1,5 miljard.
Televisie
Het kabelnet heeft de meeste televisieaansluitingen: bijna 4 miljoen, ongeveer gelijk aan het voorgaande kwartaal. Het aantal televisieaansluitingen op glasvezel is met 45 duizend gestegen naar 1,7 miljoen, terwijl het op koper is gedaald met 77 duizend tot 1,4 miljoen.
Lees ook:
- ACM maakt leidraad met regels onlineplatforms en zoekmachines
- 17 november 2022: Softbot Award (mvrdigitalworkforce.nl)