Facebook-moederbedrijf Meta moet binnen vijf dagen aan Brussel laten zien wat ze hebben gedaan om desinformatie tegen te gaan. Dat is meteen de eerste grote ingreep die de EU doet met de nieuwe techwet DSA (Digital Services Act) in de hand.
Volgens Brussel is het bij zowel Facebook als Instagram veel te makkelijk om desinformatie en nepnieuws te verspreiden. Dat geldt zowel voor postings als advertenties. Meta doet bovendien lang niet genoeg om het te stoppen, en gezien de aanstaande Europese Verkiezingen in juni is dat volgens de EU gevaarlijk. De kans dat Russische trollen nepnieuws gaan verspreiden over die verkiezingen is op die manier veel te groot.
Behalve algemene maatregelen moet Meta ook specifiek optreden tegen desinformatie over de EU-verkiezingen. Doet het bedrijf dat niet, dan kan de EU volgens de nieuwe wet DSA forse sancties opleggen.
De actie van Brussel komt voort uit een onderzoek waaruit bleek dat de methode waarmee het bedrijf illegale content opspoort gebreken vertoont. Zeker met verkiezingen in aantocht, waar dan ook, moet het bedrijf software beschikbaar hebben die nepnieuws en nepadvertenties snel herkent en verwijdert. Volgens de EU is dat nu niet het geval, en dat is dus een flinke overtreding van de nieuwe wet.
Lees ook:
- Zorgen om invloed van desinformatie op verkiezingen
- Haal meer uit Teams