Succes in een IT-bedrijf is afhankelijk van de cultuur. Hoe meer vakmanschap, vertrouwen, transparantie, meedenken, blikwisseling, diversiteit, nieuwsgierigheid en ethiek. Hoe beter de organisatie kan organiseren, hoe groter de kans dat de organisatie nieuwe technologische en andere ontwikkelingen kan omzetten in succes. En in beide gevallen is IT aan zet. Laat ik vooropstellen: ik geloof niet in geplande cultuurverandering.
Zo op het oog lijken de nieuwe uitdagingen van organisaties helemaal niets met cultuur te maken te hebben: de technology push, de information push en de social push veranderen onze wereld ingrijpend. De Nexus of Forces van Gartner (social, mobile, cloud, information) en het leuk gevonden SMACT (Social, Mobile, Analytics, Cloud en internet of Things) zijn onvolledig, maar richten zich binnen die onvolledigheid vooral op informatie en technologie. Nieuwe technologieën en informatie zetten de toon.
Cultuur
Dat neemt niet weg dat cultuur en cultuurverandering daarbij een onderbelichte, maar belangrijke rol spelen. Westerse bedrijven en daarmee hun it-afdelingen, hebben zich de afgelopen veertig jaar, in het verlengde van Frederick Taylor, gefocust op drie dingen: betrouwbaarheid, efficiëntie en effectiviteit. Als je maar betrouwbaar, efficiënt en effectief was, dan was je min of meer vanzelf succesvol. Sinds een paar jaar is dat veranderd. Nu moeten we ineens wendbaar en innovatief zijn en er komt alweer een nieuwe eis bij: moraliteit. Dat stelt eisen aan de cultuur. Andere eisen. Nieuwe eisen. De echte nieuwe vragen zijn: hoe kunnen we meer onderscheidend vermogen creëren? Hoe kunnen we onszelf opnieuw uitvinden en tegelijkertijd onszelf blijven? Hoe worden we veel wendbaarder? Hoe worden we innovatiever? En het antwoord is steeds weer: door die nieuwe mogelijkheden op een heel andere manier in te zetten en door op een heel andere manier met elkaar en met de buitenwereld samen te werken. Zoals het gedrag van een mens wordt bepaald door een combinatie van nature (erfelijke aanleg) en nurture (opvoeding), zo wordt het gedrag van een organisatie bepaald door een combinatie van technology en culture.
Lees het hele verhaal van Bart Stofberg online of in ICT/Magazine van januari/februari