Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen beter voorlichten over hun gegevensgebruik. Dat zegt het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT).
In dit platform zitten zowel de ACM, AP, AFM als het CvdM (Commissariaat voor de Media). De oproep is een van de eerste acties van het platform sinds de oprichting eind vorig jaar. De oproep maakt deel uit van een onderzoek naar hoe bedrijven, instellingen en overheden internetgebruikers kunnen informeren op een manier die iedereen begrijpt.
De mogelijkheden om mensen online te beïnvloeden nemen snel toe, doordat bedrijven en instellingen steeds meer gegevens over hun gedrag kunnen verzamelen. Mensen moeten daarom weten wat er achter de schermen met hun gegevens gebeurt.
Algoritmes
Bedrijven, instellingen en overheden moeten duidelijke uitleg geven, bijvoorbeeld over hoe algoritmes werken met persoonsgegevens. Hoe dit het beste kan gebeuren is deel van het onderzoek van het STD. Einddoel van dat onderzoek is inzicht krijgen in hoe mensen tijdens internetgebruik zo goed mogelijk zijn te beschermen tegen online misleiding of misbruik van persoonsgegevens. Met de uitkomsten ervan gaan de toezichthouders samen basisprincipes opstellen voor effectieve online transparantie.
In een later stadium gaat het SDT wetgevers aanspreken als er voor bepaalde vormen van schadelijk gedrag nog geen goede regels en toezichtafspraken zijn. En het platform gaat gezamenlijk toezicht houden op naleving van nieuwe Europese regels rond digitalisering. Die gaan bijvoorbeeld om het omgaan met grote technologiebedrijven, de data- en platformeconomie. Dat zijn de Digital Services Act, de Digital Markets Act, de Data Governance Act en de Artificial Intelligence Act.
Lees ook:
- ACM focust in 2022 op digitale economie
- Waarom data science en data governance vaak niet hand in hand gaan