Hét gesprek met de Raad van Bestuur. Voor enkele CIO’s een gelijkwaardige uitwisseling van informatie, plannen, ideeën en besluiten. Voor veel it-managers een uitdaging van nachtmerrie-achtige proporties. Onbegrip tussen business en ICT zal nooit volledig verdwijnen, maar je kunt veel bereiken met enkele praktische handreikingen.
Andy Rowsell-Jones, Gartner Vice President, beschrijft levendig de intimiderende sfeer van het bezoek aan de RvB. “Het is voor de mensen achter die deur ernst. In zekere zin spelen zij poker met enorme inzetten. Hoe breng je jouw boodschap zo effectief mogelijk voor het voetlicht?”
De basis voor de hieronder beschreven handreikingen, komt van Gartners CIO survey die inmiddels dertig jaar loopt.
Zo rond 2010 zijn we de derde fase van ICT ingegaan. Dit is het digitale tijdperk. Al enkele jaren ligt het experimentele achter ons. Digitalisering is mainstream en een omvangrijke activiteit geworden. “Jij als it-manager weet dit wel”, waarschuwt Rowsell-Jones. “Maar de kans is groot dat jouw bestuursleden IT nog altijd associëren met het leveren van efficiency-oplossingen waarde medewerker de ‘klant’ is. Aan jou de schone taak hen ervan te overtuigen dat IT dat industriële stadium al geruime tijd is ontgroeid.”
Het businessmodel
Sinds 2015 stijgen de it-budgetten wereldwijd. Het afgelopen jaar met 3 procent en in 2019 naar verwachting met 2,9 procent. Er is meer vertrouwen en meer geld ter ondersteuning van nieuwe ideeën en concepten waarmee digitalisering kan opschalen.
Rowsell-Jones observeert vier belangrijke ontwikkelingen die relevant kunnen zijn voor dat gesprek met de RvB. “Bijna de helft van de EMEA bedrijven geeft aan dat hun businessmodel verandert. Dit kan kleinschalig zijn, zoals een focus op nieuwe klantengroepen, maar ook grootschalig door de oude propositie van het bouwen en verkopen van fysieke machines te transformeren naar het leveren van services. Vertel jouw RvB dat ze hun businessmodel nog eens goed tegen het licht moeten houden. Geef enkele voorbeelden van bedrijven die dit hebben gedaan. Digitale volwassenheid heeft een kantelpunt bereikt. Het is niet langer een idee, maar een concrete activiteit waaruit een serieuze winst voortkomt. Het afgelopen jaar ontplooide 20 procent van de EMEA-organisaties digitale initiatieven met economisch bestaansrecht. Het komende jaar groeit dit aantal naar 35 procent. Deze volwassenheid van digitale bedrijfsvoering is een sterke stimulans voor veranderende businessmodellen.”
Productfocus en AI
Zoals Andy Kyte al tijdens de keynote vertelde, draait het in de digitale wereld om producten en niet om projecten. Van de EMEA-respondenten aan de CIO-studie zegt 55 procent dat ze een product-centrische werkwijze hebben geïmplementeerd, op kleine of grote schaal.
Enkele van de voordelen van deze benadering zijn een grotere betrokkenheid tussen ICT en de business, een sterkere consumentengerichte cultuur in ICT, een versnelde oplevering van nieuwe waarde en (deel)producten en grotere consumentengagement. Enkele van de stappen die tot productgericht werken leiden: cultuurverandering, architectuuroplossingen, microservices, devops, het opleiden van stakeholders zeker wanneer het over budgetten gaat.
Lees het hele artikel online of in ICT/Magazine van december.