Misleidende zoekresultaten en nepreviews zijn vanaf 28 mei dit jaar wettelijk verboden. Het gaat bijvoorbeeld om plaatsen van valse beoordelingen bij webwinkels en digitale platforms. De Eerste Kamer stemde gisteren in met het ‘wetsvoorstel modernisering consumentenbescherming’.
De wet komt van ministers Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) en Franc Weerwind van Rechtsbescherming. De nieuwe wet scherpt diverse regels in de digitale economie aan en kreeg eerder deze maand al goedkeuring van de Tweede Kamer.
Dezelfde regels moeten uiterlijk eind mei 2022 tegelijkertijd in de hele Europese Unie (EU) gaan gelden. Dat geeft dus overal dezelfde bescherming. De regels gelden ook bij online aankopen over de grens. Daarom werken EU toezichthouders zoals de Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderling samen wanneer een bedrijf in meerdere lidstaten regels overtreedt. Zij kunnen in 1 of meerdere lidstaten een boete opleggen die minimaal 4 % van de omzet van dat bedrijf in het betrokken land bedraagt.
Regels
Onder de nieuwe wet moeten handelaren beoordelingen van bezoekers eerst op echtheid controleren. Daarna pas mogen ze online komen als recensie of aanbeveling. En er komt per 28 mei 2022 ook een verbod voor het tegen betaling door een ander laten plaatsen van valse beoordelingen. Verkopers moeten bovendien de consument gaan informeren of, en zo ja hoe, zij controleren of reviews van consumenten komen die het product daadwerkelijk zelf kochten. Ze moeten dus actief laten zien hoe ze misleidende zoekresultaten voorkomen.
Ook moeten zij aan de consument laten weten of die een gepersonaliseerd prijsaanbod krijgt, bijvoorbeeld doordat een algoritme bijhoudt wat de betreffende consument heeft gekocht en welke websites hij heeft bekeken. In de wetgeving zit bovendien een verbod om zoekresultaten weer te geven zonder duidelijk te maken dat het betaalde reclame betreft of dat er is betaald om een hogere plaatsing te krijgen.
Online platforms moeten klanten laten weten wie verantwoordelijk is (verkoper of platform) voor de levering en het afhandelen van retourzendingen. De koper moet weten wie te benaderen bij problemen. Ook moet altijd duidelijk zijn hoe de volgorde van het zoekresultaat op het online platform tot stand komt.
‘Gratis’ digitale diensten
Consumenten gebruiken volop ‘gratis’ digitale diensten zoals sociale media, waarvoor zij eerst hun persoonlijke gegevens moeten opgeven. Aanbieders van deze diensten moeten meer informatie gaan verstrekken over bijvoorbeeld de duur van het contract en hoe je dat kunt beëindigen.
Ook krijgen particuliere gebruikers het recht om de overeenkomst binnen veertien dagen zonder reden te ontbinden. Op dat moment moeten zij ook hun persoonsgegevens ‘terugkrijgen’. Dat wil zeggen dat de aanbieder de verwerking hiervan ook echt stopt.
Lees ook:
- Parlement steunt verbod op plaatsen van nepreviews
- Overal en altijd ‘passwordless’ toegang met Beyond Identity