In het derde en laatste deel van de serie: De zorgplicht van IT, vragen Bart Stofberg en Amely Hartgring zich af of de IT beter kan worden door zorg. De IT heeft in elk geval een zorgplicht.
IT moet een helder beeld hebben van succes, want dan kunnen it-medewerkers erop sturen om dat succes te behalen. Dat beeld is er: informatie en technologie dragen optimaal bij aan het succes van het ziekenhuis. Het is aan IT om het ziekenhuis te helpen om haar onderscheidend vermogen te verhogen en haar onderscheidend onvermogen te verlagen. Ja, de zorg is door informatie en technologie een stuk beter geworden. Zou het andersom ook kunnen?
De zorg heeft zichzelf de afgelopen jaren indrukwekkend verbeterd, ondanks de soms idiote druk op de kosten. Niet alleen heeft de zorg, lijkt het, moeiteloos nieuwe werkwijzen en technieken geadapteerd en geadopteerd, maar ook procesmatig zijn ze veel beter geworden: er gaat steeds minder fout en we hoeven niet meer lang te wachten op de polikliniek. Het ziekenhuis heeft met zichzelf gedaan wat ze ook bij de patiënten bereikt: beter worden. Ongetwijfeld hebben IM en IT daaraan bijgedragen. Goed om te kijken wat IT allemaal kan leren van de zorg.
Zorg en IT doen immers hetzelfde: samenwerken in een team.
Leesw het hele slotdeel van ‘De zorgplicht van de IT online of in ICT/Zorg van december.