Telecommonitor: vast bellen en sms’en bijna gehalveerd

Telecommonitor: vast bellen en sms’en bijna gehalveerd

Het aantal sms’jes is in Nederland de afgelopen vier jaar gedaald van 3,3 miljard in 2019 naar 1,8 miljard in 2022. Het aantal belminuten via een vaste lijn halveerde in die periode tot 4,8 miljard in 2022. De jarenlange trend van de verschuiving van vast naar mobiel bellen en van telefoontikken naar dataverbruik blijkt duidelijk uit de nieuwste Telecommonitor.

Intussen leidt de opkomst van het ‘internet der dingen’ (Internet of Things, IoT) tot een sterke vraag naar telefoonnummers voor apparaten met verbindingsmogelijkheden. Bijna de helft van de daarvoor beschikbare nummers is inmiddels in gebruik. Dat staat in het interactieve dashboard van de Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Er komen steeds meer apparaten die op afstand gegevens kunnen uitwisselen, zoals slimme rookmelders of alarmsystemen. Door de opkomst van dergelijke apparaten is er ook veel vraag naar telefoonnummers voor deze toepassingen. In 2022 gaf de Autoriteit 37 procent meer nummers uit. Dat is de snelst groeiende categorie van alle uitgegeven nummers. Van de 100 miljoen beschikbare nummers in deze categorie is inmiddels bijna de helft in gebruik. Het gaat dan om 47,5 miljoen nummers.

Nummeruitgifte

Van de 06-nummers is 89 procent uitgegeven; een lichte stijging (1 procent) vergeleken met een jaar eerder. Omdat de vraag blijft stijgen, adviseert de ACM de wetgever om 06760-nummers beschikbaar te maken voor mobiele telefonie. Die nummers zijn bestemd voor toegang tot internet voor bepaalde diensten maar worden niet meer gebruikt.

De investeringen in vaste dan mobiele netwerken waren vorig jaar groter. Zo ging 550 miljoen euro naar mobiele netwerken en 2,5 miljard aan vaste netwerken, zoals de aanleg van glasvezel. Het aantal glasvezelaansluitingen is met 1,2 miljoen gestegen naar 5,7 miljoen. Er zijn nu net zoveel huishoudens met een koperaansluiting als een glasvezelaansluiting. Het aantal koperaansluitingen daalde vorig jaar met 200 duizend. Er zijn nog altijd veel meer kabelaansluitingen: bijna 8 miljoen.

Minder doorschakeldiensten

Het aantal toegekende telefoonnummers voor informatie- en abonnee-informatiediensten (zoals 0800-nummers en 0906-nummers) daalt al jaren geleidelijk. De ACM richtte zich de afgelopen jaren op het voorkomen en aanpakken van misleiding bij doorschakeldiensten. Daarom kregen de regels vorige jaar een aanpassing. De Autoriteit is bijvoorbeeld strenger bij zowel het toekennen van informatienummers als bij de handhaving op overtredingen.

Lees ook:
  • Communicatie moet doorgaan, ook als er weinig bereik is
  • ACM Telecommonitor: meer abonnementen via glasvezel dan via koper