Vooral duurdere producten verdwijnen geregeld in het bezorgingstraject. Het gaat dan vooral om telefoons en dure games die het vaakst ‘verdwijnen’ nadat de bezorger ze in de bus heeft gestopt.
Het Financiële Dagblad keek rond in e-commerceland en sprak bijvoorbeeld Tattooland, een groothandel voor tatoeagebenodigdheden, die inschatten dat ze maandelijks zeker €5000 tot €6000 mislopen door vermiste pakketjes. Dat gebeurt bij alle drie de grote vervoerders in ons land: PostNL, UPS en DHL. De route van de pakketten is te volgen totdat een chauffeur ze meeneemt in de bus om ze bij een klant te bezorgen. Als er pakjes verdwijnen is het op dat punt. Geen van de vervoerders kan vervolgens echt goed uitleggen waar die pakketten zijn.
Webshops met dure spullen vaak de klos
De FD ontdekte na een rondje bellen dat vooral webshops met dure spullen de klos zijn. Zo verdampt bij Mobiel.nl naar schatting €25.000 tot €40.000 per maand aan verdwenen pakketjes. En ook zij wijzen naar het laatste stukje in het bezorgingstraject als het gaat om het grootste risico. Bij Thuiswinkel.org, belangenorganisatie van webshops gaat het er al langer over. Ook zij vermoeden dat frauduleuze pakketbezorgers het vaakst oorzaak zijn. Toch zijn het ook geregeld klanten zelf die bijvoorbeeld melden dat en pakje niet is bezorgd terwijl dat wel het geval is, of ten onrechte melden dat ze een pakje retour hebben gestuurd.
PostNL zegt intussen te werken aan een systeem met een ontvangstcode. De ontvanger krijgt zo’n code dan tegelijk met het aannemen van het pakketje van de bezorger. DHL vindt het percentage pakketten dat zoekraakt slechts een druppel op een gloeiende plaat van de zeker 230 miljoen pakketten die ze jaarlijks verzenden.
Tip:
- E-commerce groeit met zeven tot negen procent tijdens feestdagen