Psych-IT bloeit met opkomst kunstmatige intelligentie

stoornis

De it-manager zorgt niet langer alleen voor beter en sneller werken. Hij/zij draagt ook steeds vaker bij aan de bedrijfsresultaten. Maar daar houdt het niet op. Kennis van oude en nieuwe technologie en het bouwen van een businesscase staan al in het functieprofiel. Daar komt straks nog een ander aspect bij.

Met de opkomst van kunstmatige intelligentie wordt de it-manager ook een halve psycholoog. In deze zogenaamde psych-IT moet de it-manager de psyche van collega en klant leren doorgronden als robots en chatbots ingezet worden. Kortom, uitbreiding van de it-afdeling met psychologen, psychiaters, scriptschrijvers en andere relevante creatievelingen is een must bij de inzet van kunstmatige intelligentie. Psych-IT is de toekomst.

 

Menselijke trekken

Met cognitieve API’s krijgt elk bedrijf toegang tot Natural Language Processing, gezichtsherkenning, sentimentanalyse en herkenning van emotie. Angst, frustratie, geluk en waardering van klanten komen straks in een korte tijd op een presenteerblaadje. Technologie krijgt menselijke trekken en it-systemen leren onze menselijke trekken steeds beter te begrijpen. Op dit moment krijgen de cognitieve API’s de meeste aandacht in de vorm van ‘conversational commerce’.

Waar voorheen alleen de mens de conversatie aanging, gaat nu steeds vaker de robot het gesprek aan. Dat stimuleert de handel. Zo beginnen chatbots zich al met succes te roeren. Bij het retour zenden van een pakketje of het opnemen van de energiemeterstand; de chatbot staat paraat om het gesprek aan te gaan. ‘Waar is mijn pakketje?’ vraagt de consument aan Alexa van Amazon.

 

Plug-and-play intelligentie

De concurrentiestrijd tussen aanbieders van affectieve API’s is nu in volle gang. IBM, Microsoft en Amazon zijn vooralsnog de koplopers. Maar ook het ‘Open AI’ initiatief van Elon Musk is minstens zo interessant en Tensorflow van Google lijkt eveneens een grote belofte. En menig start-up doet niet onder voor de grote technologiespelers met innovaties, waarbij de computer het denkwerk van de mens overneemt. Intelligentie of machine learning zijn daarbij niet de toverwoorden.

Het gaat gewoon om de verkooprationale. Dat is vooral de schaalbaarheid van alle mogelijkheden. Zonder API vaart niemand meer wel. Op deze manier verspreidt plug-and-play intelligentie zich in de haarvaten van apparaten, systemen en samenleving. Bijna ongemerkt verandert IT van ondersteunend, onwetend en onmenselijk naar semi-autonoom, sensitief en sociaal actief.

 

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van juli/juli.