Twintig jaar digitalisering: nog geen veiligheidsgordels, airbags, emissiecontroles of verplichte kreukelzones

Nu zo ongeveer de helft van onze wereldbevolking online is, vraagt zelfs de geestelijk vader van het internet, Tim Berners-Lee, zich af of het wel verstandig is dat ook de tweede helft van de populatie aanhaakt. Verdere digitalisering lijkt gepaard te gaan met een afnemend vertrouwen.

De afgelopen jaren zijn diverse traditionele instituten als de kerk, overheid, het mannelijk geslacht, de democratie en bekende automerken zoals Volkswagen, van hun voetstuk gevallen. Van sjoemelsoftware en #Metoo-campagnes tot verkiezingsmanipulaties: de breuken in het oude systeem worden zichtbaar.

 

Vertrouwen

Ook ons vertrouwen in platformbedrijven als Facebook, Google, AirBNB en Uber krijgt rake klappen te verwerken. Denk aan Cambridge Analytica die op grote schaal Facebook-gegevens heeft misbruikt of de machtsmonopoliepraktijken van Google die nu door de Europese Unie flink beboet wordt. Wie of wat valt er in de toekomst nog te vertrouwen? Met het oog op verdere digitalisering van de samenleving is een nieuwe kijk op de blockchain meer dan wenselijk.

Cambridge Analytica wordt beschuldigd van datadiefstal en onwettelijk ingrijpen in de democratie door psychografische beïnvloeding van Amerikaanse kiezers. Dit konden ze doen dankzij Facebook die dit allemaal onder eigen neus zag gebeuren. De macht van de Big Five is ongeëvenaard.

 

Grootmachten

Dit jaar kunnen Google, Facebook, het Chinese Tencent, Baidu en Alibaba tweederde van alle wereldwijde advertentiedollars op hun reeds imposante bankrekeningen bijschrijven. Inmiddels waarschuwen meer mensen en instituten voor de mate waarin wij afhankelijk worden van de machinerie van deze grootmachten.

Hun algoritmes en filters bepalen steeds meer de wijze waarop wij de wereld ervaren. Normen en waarden van deze bedrijven worden op deze manier de normen en waarden van onze samenleving. Het is nooit onze bedoeling geweest dat we afhankelijk worden van het regime dat de kunstmatige intelligentie ons oplegt. En daarmee het voortbestaan van de mens bedreigt, zolang deze organisaties niet hun verantwoordelijkheden nemen of de wet- en regelgeving paal en perk stellen.

Jong

De vraag is of je het deze bedrijven kan verwijten. Google is nog geen twintig jaar oud, Facebook is een dertienjarige puber en Twitter bestaat ook slechts elf jaar. Als je de ontwikkeling van het internet vergelijkt met die van de auto, valt direct op dat er na twintig jaar digitalisering nog steeds geen veiligheidsgordels, airbags, emissiecontroles of verplichte kreukelzones bestaan voor het wereldwijde web.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van september.

Gerelateerde berichten...

X