De kleine lettertjes van 100% uptime garantie

Als je in jouw organisatie aan een SLA (Service Level Agreement) moet voldoen, klinkt het aantrekkelijk om te kiezen voor een storageleverancier die 100% garanties geeft. Het is niet meer uniek dat er 100% garanties worden gegeven. Wat heb je daaraan en zitten er addertjes onder het gras?

Pure storage geeft al een tijdje 100% prestatie garantie. HPE geeft zelfs de belofte van 100% beschikbaarheid, onder andere op bepaalde Alletra modellen. Niet toevallig de modellen die bij uitstek geschikt voor mission-critical workloads en extreme latency-gevoeligheid.

HPE definieert downtime als: ‘een verstoring die optreedt wanneer een applicatie geen toegang heeft tot een enkel virtueel volume (VV) of tot alle data van die applicatie op een storageapparaat.’

Als je de kleine lettertjes leest valt er natuurlijk ook heel veel niet onder de garantie: stroomstoringen, systemen die in een testomgeving staan, problemen die ontstaan door onderdelen van derden en gedoe door verkeerde installatie en zo nog een rijtje. Op zich best logische dingen. Welke voorwaarden gelden er dan voor die 100% beschikbaarheid van bijvoorbeeld de HPE Alletra9000? En wat krijg je als het toch mis gaat?

Wat zijn de voorwaarden?

Kortweg: je moet (1) een onderhoudscontract op de hardware hebben (niveau ‘Essential’ of hoger), de server moet (2) verbonden zijn met HPE InfoSight, je moet (3) niet meer dan 10 dagen achter lopen met software-updates en eventuele (niet kritische) technische problemen moeten (4) binnen 30 dagen gemeld worden.

Wat als het toch misgaat?

Eigenlijk trekt HPE niet eens een heel grote broek aan met de 100% garantie. De meeste high-end systemen die HPE de afgelopen decennia produceerde halen die 100% in de praktijk. Maar goed, dit is wel een echte garantie, met echte consequenties. Als het toch mis gaat krijgt u 20% van de waarde van het array in de vorm van een tegoed dat u binnen 3 jaar kunt uitgeven bij HPE.

Laten we eerlijk zijn: het kan om flinke bedragen gaan, maar het is niet een enorme vergoeding én er gelden best veel voorwaarden én je kunt de vergoeding alleen uitgeven bij HPE zelf. Toch geeft het wel aan dat HPE enorm zeker is van de betrouwbaarheid van deze systemen en dat is opvallend omdat het een compleet nieuwe productlijn betreft (introductie mei 2021).

De conclusie: er zitten heel wat voorwaarden en beperkingen aan, maar het is wel een echte garantie. Er zijn ook echte consequenties, al vergoeden die niet je operationele verliezen. Het is ook niet genoeg om je interne SLA mee af te dekken. Daarvoor zal je meer zekerheden moeten inbouwen. Het is in ieder geval een stevige basis.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...