Toekomst van de zorg staat op het spel, met een cruciale rol voor IT

Het Nederlandse zorgsysteem staat bekend als een van de beste in Europa. De kwaliteit van onze zorg is hoog, het is betaalbaar en beschikbaar voor iedereen. Dat willen we graag zo houden, maar dat is lastig wanneer de druk op ons zorgsysteem toeneemt. Het personeelstekort wordt groter en er wordt steeds meer gevraagd van zorgpersoneel, mede door een veranderende zorgvraag en aanvullende administratieve eisen. Hoe kunnen we anticiperen op alle veranderingen binnen de zorg?

Vanwege de veranderende wensen en eisen van cliënten, naasten en personeel moesten zorginstellingen de afgelopen jaren hun dienstverlening anders invullen. Ook COVID-19 had en heeft een enorme impact. In iedere sector zijn de gevolgen van de pandemie groot, en zorg vormt geen uitzondering. We werken digitaler dan ooit, wat ons onvermijdelijk confronteert met de beperkingen ervan. Welke uitdagingen kunnen we op korte termijn verhelpen, zodat we klaar zijn voor de zorg van morgen?

De uitdagingen

De inmiddels veel besproken administratieve werkdruk in de zorg gaat ten koste van de directe zorg aan patiënten en cliënten. In het eerste kwartaal van 2021 bracht Visma een trendrapport uit waarin dit werd bevestigd door IT-verantwoordelijken bij ruim vijftig Nederlandse zorgorganisaties. Maar liefst 75 procent van de respondenten erkent dat zorgpersoneel – waarvan de meesten ambulant werken – teveel administratieve taken heeft. John Reynders, managing director bij Visma Benelux, licht dit toe: “Deze situatie, en de onvrede die daarmee samenhangt, komt voort uit de talrijke handmatige handelingen die nodig zijn om de administratieve processen in goede banen te leiden.” Het is dan ook niet verwonderlijk dat 75 procent van de deelnemers het belang inziet van een naadloze ICT-integratie. Op dat vlak is er nog veel werk aan de winkel. 60 procent van de respondenten vindt namelijk dat hun technologie niet of onvoldoende naadloos is geïntegreerd. En 70 procent erkent dat er uitdagingen zijn wat betreft geautomatiseerde informatie-uitwisseling.
Volgens Reynders wordt deze hoge administratieve werkdruk mede veroorzaakt door complexe technologie. “Veelal hebben zorgmedewerkers geen ervaring met geavanceerde technologie, maar het is ook een mentaliteitskwestie. Medewerkers durven bijvoorbeeld niet aan te geven dat ze software ingewikkeld vinden. Om de druk te verminderen, moet administratie gemakkelijk en intuïtief ‘on the go’ gedaan kunnen worden.”

Twee voor twaalf

De ruime meerderheid van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan op korte termijn geen oplossing te hebben voor de administratieve last en hoge werkdruk. Het is dan ook niet eenvoudig voor de zorg om het juiste softwarepakket te kiezen. Niet dat de wensenlijst zo lang is, maar omdat de invulling ervan moeilijk te vinden is. Iedere organisatie heeft specifieke processen, waardoor kant-en-klare oplossingen niet voor het oprapen liggen. Bovendien is het behouden van regie belangrijk en de oplossing moet wendbaar en flexibel zijn om in te kunnen spelen op veranderingen.
Een ERP-benadering of best-of-breed oplossing kan uitkomst bieden. Toch kiest meer dan de helft van de zorgorganisaties voor een combinatie van de twee of men blijft twijfelen tussen beide oplossingen. Dat komt voornamelijk door gebrek aan kennis en informatie over de mogelijkheden. Ondertussen tikt de klok door en is het twee voor twaalf. Terwijl de werkdruk toeneemt en het personeelstekort nijpt zegt 70 procent van de zorgorganisaties dat ze niet klaar zijn voor de toekomst. “Als we nu niets doen, ligt ons zorgsysteem straks aan de beademing”, aldus Reynders.

Openheid

Bij all-in-one software, zoals ERP, zitten alle functionaliteiten in één oplossing. Vaak wordt er gewerkt met diverse modules. Een van de voordelen is dat gebruikers slechts op één systeem hoeven in te loggen. De grootste nadelen zijn de hoge implementatiekosten, lange implementatietijd, minder flexibiliteit en minder specialistische mogelijkheden.
De best-of-breed oplossingen zijn goedkoper, minder complex en bieden doorgaans een betere gebruikerservaring. De oplossing is vaak speciaal ontworpen voor één specifieke taak, proces of uitdaging. Dat maakt een best-of-breed oplossing gebruiksvriendelijk. Nadelen zijn dat medewerkers in verschillende systemen moeten werken en dat deze systemen lang niet altijd goed samenwerken.
Met de Visma Connected Experience voor de zorg heb je het beste van beide werelden in de cloud. Je behoudt de regie over je systemen, maar je kunt altijd nieuwe oplossingen integreren als de situatie hierom vraagt. Per vraagstuk heb je de keuze uit verschillende producten die naadloos integreren met elkaar en met je huidige oplossingen. Hierdoor werken de oplossingen uitstekend met elkaar samen. Vanuit een centrale plek heb je toegang tot al je applicaties binnen een veilige omgeving. “Openheid is enorm belangrijk in standaarden”, vertelt Reynders. “Elke standaard heeft in potentie waarde in zich, zolang die maar niet gesloten is. Die openheid zorgt voor wendbaarheid.”

De zorg van morgen

IT speelt een cruciale rol om kwalitatief goede zorg betaalbaar en beschikbaar voor iedereen te houden. Gebruikersvriendelijke, veilige en volledig geïntegreerde IT (1) vereenvoudigt de administratieve werkdruk aanzienlijk, (2) biedt een correct en actueel overzicht van de vakbekwaamheid en inzetbaarheid van personeel en (3) ondersteunt de veranderende zorgtaken. Met IT creëer je uiteindelijke meer én gekwalificeerde handen aan het bed.
Concreet houdt dit voor IT in dat de voordelen van een ERP én best-of-breed pakketten gecombineerd moeten worden. Zo kies je voor overzicht en regie, maar ook voor kostenefficiëntie, flexibiliteit, wendbaarheid én gebruiksgemak. En dat is nodig voor de zorg van morgen!

Wil je meer weten over ‘De Toekomst van IT in de Zorg’? Bekijk on demand het Visma virtual event of download het volledige trendrapport.

http://www.visma.nl/zorg

Gerelateerde berichten...