Zorgmedewerkers UniK blij met Teams Operator Connect

Dave Erken, UniK

Een van de gebruikers in Nederland van Operator Connect van Gamma Communications is zorgverlener UniK. De overstap naar Office365 en bellen via Teams heeft de bereikbaarheid van de zorgmedewerkers vergroot en de efficiency verhoogd. Daarmee is de medewerkertevredenheid versterkt. Erg belangrijk in deze tijden van schaars zorgpersoneel!
UniK ondersteunt cliënten met een hulpvraag op verstandelijk, lichamelijk of gedragsmatig gebied. De dienstverlening gebeurt zowel ambulant als op locatie, in Brabant, Gelderland en Limburg. De circa 350 medewerkers werken vanuit zo’n 50 locaties in wijkgerichte, zelforganiserende teams en worden daarbij ondersteund door ongeveer 15 backofficemedewerkers. Én door slimme technologie, want UniK wil een innovatieve zorgverlener zijn. Dat blijkt onder meer door de vooruitstrevende inzet van IT om het de medewerkers zo gemakkelijk en prettig mogelijk te maken. “Iedereen bij ons krijgt een mobiele telefoon en een tablet om de mensen in staat te stellen hun werk zo gemakkelijk en zelfstandig mogelijk te doen. In onze sector is dat tamelijk nieuw”. Dat zegt Dave Erken, IT Manager UniK.

Mede vanuit de wens om voorop te lopen met innovaties, is UniK overgestapt op Office365 in de cloud met Teams. Maar er waren ook bedrijfsmatige motieven. Dave Erken: “Ik wilde grip houden op de kosten en natuurlijk de voordelen en functionaliteit van de Microsoft-cloud benutten. De cloud maakt het heel gemakkelijk om mee te gaan met de innovaties van Microsoft. Verder wilde ik het aanmaken en beheren van de profielen van gebruikers en devices uniformeren. Ook dat scheelt tijd en geld”. Daar kwam bij dat Microsoft het door UniK gebruikte Skype for Business uitfaseert.

Op het snijvlak van zorg en ICT

Partner MainPort heeft geholpen met advisering over de keuze en inrichting van het nieuwe platform en met de uitvoering van de migratie. “Wij werken op het snijvlak van zorg en ICT. MainPort deed al mobile device management voor UniK,” zegt Bas Zelissen, CTO van MainPort. Daar is nu Office365 dienstverlening bijgekomen. Om ook bellen via Teams te realiseren, heeft Bas Zelissen geadviseerd om Gamma Communications in te schakelen. Gamma heeft met Operator Connect een uitstekende oplossing om Teams te integreren met vaste en mobiele bedrijfstelefonie. Dave Erken: “Wij wilden al direct ook telefonie organiseren om het meteen goed te doen. Wij zijn erg tevreden over MainPort en Gamma. Ik zoek partners die meedenken, verder denken en goed documenteren. Dat doen ze. En dat doet niet iedereen, weet ik uit ervaring”. Een goed voorbereide presales demo door Gamma was voldoende om UniK over de streep te trekken.

De implementatie ging snel en soepel. De gedegen voorbereiding door Dave Erken en zijn mensen heeft de implementatie enorm vergemakkelijkt. Nummerplannen en belschema’s lagen al geruime tijd klaar om in te voeren. “Alles was vooraf nauwkeurig in kaart gebracht”, zegt Bas Zelissen. Binnen twee weken na de keuze voor Operator Connect van Gamma was het telefoniegedeelte opgeleverd. “Voor gebruikers was de overstap niet groot. De meesten zijn gewend met Office te werken. Door Covid is videovergaderen overal doorgedrongen. Met Skype for Business zijn we gestopt”. Dat is één communicatiekanaal minder, met alle besparingen op licentiekosten van dien.

Self-service

De integratie van vast en mobiel bellen onder één nummer helpt gebruiksgemak en eenduidige bereikbaarheid van de medewerkers te realiseren. Bovendien heb je dan nog maar één communicatieplatform te managen waarlangs alle communicatie verloopt. “De bereikbaarheid via Teams werkt perfect. Er is geen uitval van gesprekken. Doorverbinden gaat goed, net als het opzetten en beheren van belschema’s. De teamleden kunnen veel zelf, zoals hun bereikbaarheid instellen. Dat vergemakkelijkt het zelforganiserend samenwerken”, aldus Dave Erken.

Op de agenda staat nog het maken van groepen en het organiseren van voicemail, op individueel niveau en op groepsniveau. “Met Skype for Business kon dat alleen in het Engels“. Ook komt er een centraal 088-nummer van waaruit de inkomende telefonie wordt doorgeleid. Dave Erken: “We zijn ook daarmee een van de eerste in de thuiszorg”.

Lees ook:
  • Operator Connect van meerwaarde voor Benvalor
  • Gamma maakt Microsoft Gamma Operator Connect beschikbaar voor MKB

Gerelateerde berichten...