Zorgprofessional ontwikkelde zelf software

Marcel Collombon (41), van huis uit fysiotherapeut, is een gedreven, zelfs idealistische zorgprofessional en zorgondernemer. “Mijn drive is om meerwaarde te bieden aan mensen in de maatschappij, en dan vooral aan de zieken, de minderheden, de mensen die zichzelf niet kunnen vertegenwoordigen. Om die mensen in beweging te krijgen, hen vooruit te helpen en te zien groeien, daarvoor kom ik ’s ochtends mijn bed uit.” Via zijn zorginstelling MiCare biedt Collombon multidisciplinaire revalidatiezorg aan. Zijn innovatieve softwarepakket Asterisque ontwikkelde hij in 2010 zelf, voor zijn eigen zorginstelling, omdat bestaande pakketten niet de multidisciplinaire zorg konden ondersteunen die hij zijn patiënten levert. Inmiddels is Asterique omarmd door tal van zorginstellingen en is het pakket een groot succes. In gesprek met een bevlogen zorgprofessional.

“Sinds 2002 ben ik actief als zorgondernemer”, vertelt Marcel Collombon. “Opgeleid als fysiotherapeut was ik erg somatisch getraind, maar al snel werd mij duidelijk dat je moet kijken naar de hele mens. Niet alleen het fysieke, en niet alleen het psychologische, maar ook de sociaal-maatschappelijke component, zoals werk, gezinsleven, vrienden en familie, is van wezenlijk belang in het zorgproces.”

Deze ‘holistische’ visie vertaalde zich voor Collombon in het ontwikkelen en aanbieden van multidisciplinaire zorg, variërend van eerstelijns fysiotherapie, psychologie, ergonomie, maatschappelijk werk en orthopedie tot tweedelijns GGZ-zorg, verslavingszorg en ook revalidatiegeneeskunde.

Marcel Collombon

Marcel Collombon

Eigen softwarepakket
“Op dat moment liep ik er tegenaan dat er geen softwarepakket voorhanden was dat al deze vormen van zorg integraal en eenvoudig voor zowel zorgverlener als patiënt kon ondersteunen. Ik werkte in de eerste en tweede lijn in verschillende disciplines en er was geen enkel geschikt softwarepakket voor mij beschikbaar. Dus heb ik besloten om het maar zelf te ontwikkelen.”

“Het probleem met softwareontwikkelaars is dat ze erg rigide denken, vanuit een kokervisie. Dan maken ze een EPD dat bijvoorbeeld uitsluitend werkt voor GGZ-instellingen. Maar zodra je multidisciplinair gaat werken, blijkt er geen aansluiting te zijn, is er sprake van dubbele systemen, moeten er data opnieuw ingeklopt worden, et cetera. Dat was in 2010 zo, maar eigenlijk is dat nog altijd de situatie.”

Collombon ontwikkelde Asterisque in eerste instantie voor de zorgprofessional van zijn eigen instelling, zonder het vooropgezette doel om het commercieel op de markt te brengen. Pas toen andere zorgondernemers en instellingen zich enthousiast toonden over de compleetheid, de eenvoud en het integrale karakter van zijn pakket, besloot hij het als product op de markt te brengen.

Volwassen bedrijf
Inmiddels is Asterisque een volwassen softwarebedrijf, waar zo’n tien developers fulltime bezig zijn het pakket te vervolmaken en aan te sluiten op de zorgprocessen van de snel groeiende groep klanten. De klanten komen uit het hele land en omvatten allerlei kleinere en middelgrote instellingen en klinieken, en ZBC’s. Asterique is momenteel ook in gesprek met grote GGZ-instellingen.

Eigenlijk biedt Asterisque zorginstellingen een compleet en integraal ERP-pakket voor hun hele zorgproces, van intake en registratie, via planning en logistiek tot en met declareren, inclusief BI. Alleen de boekhouding blijft erbuiten, maar deze kan via een eenvoudige en veilige verbinding gekoppeld worden.

“Het unieke aan ons EPD is dat het door het bundelen van kennis uit verschillende medische en paramedische disciplines meerwaarde creëert”, zegt Marcel Collombon. “Het faciliteert de hele zorgketen. Daarbij staat de patiënt centraal, en geven we de patiënt ook de tools om zijn informatie te kunnen sturen en daarheen te brengen waar dat nodig is. Qua prijs zitten we in het laag- tot middensegment, en qua functionaliteit behoren we tot de top, dat durf ik echt wel te stellen.”

PGD, het cliëntportaal
Een unieke extensie van het EPD van Asterisque is het zogeheten PGD, het Persoonlijk Gezondheids Dossier. Eigenlijk is het een cliëntportaal, waarin de cliënt (patiënt) inzicht krijgt in zijn eigen vorderingen en het verloop van zijn behandeling. Met het Asterisque PGD beschikt de patiënt over zijn eigen gezondheidsdossier, van waaruit hij zijn persoonlijke en medische informatie beschikbaar kan stellen voor de behandelaar. Met een PC of mobiel apparaat kan hij via een beveiligde inlogprocedure op ieder moment zijn eigen gegevens oproepen en waar nodig bijwerken. Ook kan hij zelf afspraken maken met de behandelaar en vooraf vragenlijsten invullen. Tijdens de behandeling ziet de patiënt wat de voortgang is van zijn genezingsproces. Eventuele huiswerkoefeningen krijgt hij automatisch toegewezen en hij kan zijn bevindingen bijhouden in zijn dossier. Als er dan nog vragen zijn, kan hij via de chatfunctie of een videoconference live communiceren met zijn behandelaar.

“Ik vermoed dat wij binnen tien jaar niets anders meer zullen doen dan langs digitale weg met zorgverleners communiceren”, stelt Collombon. “De zorg zoals wij die nu kennen, gaat totaal veranderen en wordt digitaal, honderd procent zeker.” Nu al zijn er tal van apps die bloedbeeld, bloeddruk, maar ook geestesgesteldheid meten. “Dit gaat een grote invloed hebben op zowel therapie als diagnostiek. Keiharde meetresultaten, gecombineerd met Big Data, gaan de gezondheidszorg ingrijpend veranderen. In bijvoorbeeld de verslavingszorg zal het, denk ik, op die manier mogelijk worden om bij patiënten te voorspellen wanneer ze gaan terugvallen.”

Terug naar de realiteit van vandaag en morgen. Wat zijn Collombon’s strategische speerpunten voor 2016? “Twee dingen. Ten eerste het verder faciliteren van de ketenzorg vanuit ons PGD, voor zowel patiënten als zorgverleners, en het verder vereenvoudigen daarvan. En daarnaast het via ons pakket geven van meer inzicht in de effectiviteit van het zorgproces. Ook daarbij weer: aan zowel zorginstellingen als patiënten. Onze software geeft zorgmanagers informatie over waar zij in hun zorgproces nog efficiencywinst kunnen behalen. En patiënten krijgen inzicht in hun eigen vorderingen, vergeleken met het gemiddelde.”

Het gesprek gaat verder, over ‘evidence-based’ werken. “Alles moet tegenwoordig ‘evidence-based’ zijn. Maar Liefde, is dat evidence-based? En Geluk, kun je dat meten en in waardes uitdrukken? Het belangrijkste in het leven is niet evidence-based. Je goed voelen, de feeling van een mens, daar draait het om. Iemand komt binnen met een bepaalde klacht, wordt geholpen, is tevreden, vertrekt en doet vervolgens minder tot geen zorgconsumptie meer. Operatie geslaagd, zeg ik dan. Ook al is zijn voet er af, operatie geslaagd!”

Gerelateerde berichten...