Business Intelligence in stroomversnelling

Dan Sommer, principal research analyst bij Gartner, was onlangs in ons land om tijdens het jaarlijkse QlikTech event te spreken over de toekomst van Business Intelligence (BI). Het is duidelijk dat organisaties steeds meer data van klanten tot hun beschikking hebben, maar wat doen ze er vervolgens mee? Data is alleen relevant als het bruikbare inzichten biedt en er op basis daarvan betere beslissingen genomen kunnen worden.

Lars Björk, CEO van QlikTech, presenteerde daarom tijdens het event de nieuwe visie van het bedrijf op BI: Natural Analytics, Dit ondersteunt de nieuwsgierige zoekwijze van mensen, het filteren, het vragen stellen en het leggen van verbanden om betekenis te vinden in informatie. Op deze manier wordt het makkelijker inzichten te ontdekken en beslissingen te nemen.

De belangrijkste trends en conclusies van Sommer en Björk op een rijtje:
Verschuiving it-budget naar marketing: in 2020 zal de Chief Marketing Officer meer aan IT uitgeven dan de Chief Information Officer. Het aantal devices dat data verzamelt zal wereldwijd stijgen naar meer dan 31 miljard. Dit laat zien dat er alleen maar meer (klant)data beschikbaar zal komen die organisaties kunnen gebruiken om hun beslissingen op te baseren. Organisaties die hier niet in meegaan zullen de wedstrijd niet winnen, aldus Gartner.

Quantified self: diverse keynotes onderkennen de nieuwe trend, quantified self. Consumenten vinden het geweldig om zich constant te meten en daarmee data over zichzelf te verzamelen. En daar blijft het niet bij, deze data wordt vol trots gedeeld via social media, zodat organisaties er ook over beschikken. Denk hierbij aan allerlei soorten sport- en voedings-apps. Organisaties proberen daar al op in te spelen door hun business-model rigoureus aan te passen.

Het toenemende belang van analytics: ook al neemt slechts 11 procent van de organisaties vandaag de dag beslissingen op basis van geavanceerde data-analyses, verwacht wordt dat analytics een onmisbaar onderdeel van de bedrijfsvoering gaat worden. Niet alleen bij grote organisaties, maar ook bij kleine ondernemingen.

Big data confusion: bedrijven hebben de business-case voor big data nog niet volledig rond, waardoor zij voorlopig nog even op hun geld blijven zitten. Deze big data confusion zorgt daarmee voor enige vertraging in de adoptie van nieuwe BI-oplossingen. Aan de andere kant hebben de huidige BI-investeringen inmiddels de onderhoudsstatus bereikt, waardoor nieuwe investeringen nodig zijn. De keuzes die hiervoor worden gemaakt, zullen veel meer tactisch van aard zijn, waarbij de mogelijkheden en het gemak voor de business de belangrijkste requirements vormen.

Gerelateerde berichten...