De toekomst van de maakindustrie

Mirjam Hulsebos portret

Dat de maakindustrie onder invloed van technologieën als 3D-printing snel gaat veranderen, daarvan zijn velen wel overtuigd. Maar wat de drivers van die veranderingen zijn, daarbij staan we minder stil. Tijdens Dreamforce bezochten wij het Autodesk-hoofdkantoor in San Francisco. Daar gaf senior vice president Andrew Anagnost een heldere uiteenzetting.

Volgens Anagnost vindt er onder invloed van technologie op vier gebieden disruptie plaats. Bedrijven in de maakindustrie die alle gebieden meenemen in hun transitie, zullen succesvoller zijn dan organisaties die zich slechts op één of twee gebieden richten.

  1. Design. Er groeit een nieuwe generatie ontwerpers op, die is grootgebracht met social media en tools voor samenwerken op afstand. Net zo makkelijk als zij een computerspel spelen met iemand aan de andere kant van de wereld, werken ze samen met anderen die ze niet persoonlijk kennen aan complexe uitdagingen. Innovatie gebeurt niet meer binnen de muren van een bedrijf, maar in samenwerking met anderen. Ontwerpers met eenzelfde of aanvullend specialisme zoeken elkaar op en gaan weer uit elkaar zodra de oplossing is gevonden. Door deze continu wisselende virtuele samenwerkingsverbanden ligt de snelheid van ontwikkelen vele malen hoger dan we gewend zijn.

Daar komt bij dat deze ontwerpers via High Performance Computing uit de cloud achter ieder beeldscherm een ongekende rekenkracht tot hun beschikking hebben. Het is met een nieuwe generatie ontwerpsoftware bovendien mogelijk om de criteria en randvoorwaarden in te stellen en de computer vervolgens het meest optimale design te laten berekenen: generative design.

  1. Productie. De fysieke productiemethoden veranderen in hoog tempo. Niet alleen door 3D-printing, maar ook door ontwikkelingen als prefab bouwen en microfabrieken die geen schaalgrootte meer nodig hebben om toch kostenefficiënt te produceren. We zien in het demo-center van Autodesk een warmtewisselaar van staal, ontworpen door software op basis van enkele randvoorwaarden die ontwerpers hebben ingegeven, en daarna geprint door een 3D-printer. De software kwam met een heel nieuw ontwerp, dat beter in staat is warmte of kou te produceren dan de bestaande modellen. 3D-printing was verreweg de snelste en goedkoopste manier om een prototype van dit product te maken en in de praktijk te testen.

Aan 3D-printing komt geen mensenhand te pas. Dat maakt dat het voordeel om productie te outsourcen naar het Verre Oosten of Oost-Europa wegvalt. Het gaat erom intelligentie in het productieproces te stoppen. Denk bijvoorbeeld aan intelligentie om op basis van een standaardontwerp voor iedere klant een maatwerkvariant te kunnen maken.

Bovendien is het voor de nieuwe generatie productiebedrijven veel makkelijker geworden om kapitaal aan te trekken. Ze zijn niet langer afhankelijk van banken of venture capitalists, ze kunnen via platforms als Kickstarter geld ophalen bij hun toekomstige klanten en andere stakeholders.

  1. Vraag. De generatie consumenten die nu opgroeit, verwacht steeds vaker maatwerk. Bij Mattel kunnen kinderen een eigen speelgoedauto ontwerpen, die wordt geproduceerd en toegestuurd in een op het ontwerp aangepast doosje. LEGO kent een soortgelijk concept. Het FabLab in Sao Paulo is een speeltuin voor volwassenen. Hier kan iedere klant een eigen product ontwerpen en laten maken met een 3D-printer.
    Ook verwacht deze generatie dat fabrikanten maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ze kopen niet bij bedrijven die gebruikmaken van kinderarbeid, milieuvervuilend produceren of slechte arbeidsvoorwaarden bieden. Veel liever kopen ze lokaal geproduceerde goederen. Met nieuwe productietechnieken is lokaal produceren vandaag de dag meestal ook nog goedkoper en in ieder geval flexibeler dan offshoren.
  1. Product. Onder invloed van een nieuwe generatie ontwerpers die nieuwe tools tot hun beschikking hebben, en de veranderende vraag, verandert ook het product. Te meer daar het mogelijk wordt om producten continu te verbeteren op basis van feedback van sensoren. Tesla is een goed voorbeeld: je koopt geen auto ‘as is’, maar je koopt een platform dat continu evolueert en waarbij de klant van die evolutie profiteert. Het concept van Software as a Service – je werkt altijd op de laatste versie van de software – wordt meer en meer vertaald naar fysieke producten.
    Bovendien worden alle producten voorzien van een sensor, van de oven die je op afstand kunt laten voorverwarmen en de thermostaat die je via een app bedient tot en met levensmiddelen die onder bepaalde condities langer houdbaar blijven.

Deze ontwikkelingen zorgen er gezamenlijk voor dat de maakindustrie de komende vijf jaar drastisch gaat veranderen, voorspelt Anagnost. Van architectenbureaus tot kledingontwerpers en van de medische wereld tot en met de filmindustrie, vrijwel iedere sector verandert onder invloed van deze technology-driven trends. “Bedenk hoe nieuwe ontwerp- en productiemethoden voor jouw klanten van meerwaarde kunnen zijn, want als jij het niet doet, doet je concurrent het wel.”

 

Gerelateerde berichten...