2024, het jaar van gamification op schaal

Hoewel sommige bedrijven gamification al in hun strategie integreren, schiet deze trend in 2024 omhoog. Op dit moment zien we voorbeelden van gamification binnen marketingcampagnes waarbij gebruik wordt gemaakt van opkomende web3-technologieën. Met holografische, AR- en verzamelbare digitale middelen wordt dit steeds interessanter.

Luxemerken namen in 2023 het voortouw door de web3-technologieën te verkennen, maar de uitbreiding van gamification gaat via andere retailers verlopen. Grote retailers, waaronder supermarkten en FMCG’s, bereiden zich voor op samenwerking op het gebied van gamified experiences. Deze verschuiving gaat verder dan alleen betrokkenheid, en kan betrekking hebben op loyaliteitsprogramma’s. Hier geldt, of het nu gaat om het opnieuw ontwerpen of aanpassen van deze programma’s, hoe sneller de overstap, des te meer tractie en klanten.

Betekenisvolle AI-projecten

Het gebruik van AI in retail is al een paar jaar aan de gang. Het vooruitzicht is dat substantiële investeringen in het gebruik van data tastbare resultaten opleveren, of het nu de beginfase is of niet. De verwachting is dat we in 2024 de eerste resultaten van deze inspanningen zien.

Retailers zijn klaar om AI in te zetten voor het voorspellen van klantvoorkeuren en het maken van prognoses, zodat ze nauwkeuriger en verfijnder kunnen anticiperen op trends. Maar retailers staan ook voor uitdagingen. Aan de ene kant leidt overproductie tot overtollige voorraden, wat niet alleen de CO2-voetafdruk van retailers vergroot, maar ook resulteert in lagere volledige prijzen als gevolg van overtollige voorraad. Aan de andere kant leidt onderproductie tot gemiste kansen en ontevreden klanten.

AI fungeert als een cruciaal hulpmiddel waarmee de productie- en voorraadbehoeften nog grondiger worden onderzocht en de productie nauwkeuriger op de vraag afgestemd wordt. Het bredere toepassingsgebied reikt tot de supply chain en biedt mogelijkheden voor optimalisatie.

Gerelateerde berichten...