Europees bedrijfsleven betaalt te veel voor telecom

Bedrijven betalen nog steeds te veel voor bellen, sms’en en dataverbruik bij mobiel internetten, vooral als zij over de landgrenzen opereren. De roamingtarieven, de extra kosten die moeten worden betaald voor dataverbruik in het buitenland, worden weliswaar in 2017 afgeschaft. Maar het echte probleem is en blijft de lappendeken die Europa is op het gebied van telecom, stelt A&B Groep in Roosendaal.

Het afschaffen van de roamingtarieven is ,”een stap in de goede richting, maar niet genoeg’’, aldus A&B Groep. ,”Wij durven te beweren dat bedrijven niet heel veel zullen besparen door het afschaffen van de roamingtarieven. Providers zullen dan altijd nog op andere manieren hun geld willen verdienen.’’

Het echte probleem waarmee bedrijven worden geconfronteerd, is de complexiteit van de Europese en wereldwijde telecommarkt, stelt A&B Groep. Daardoor is het erg ingewikkeld om scherpe contracten te sluiten met telecomaanbieders. Een internationaal opererend bedrijf moet bijvoorbeeld met een Nederlandse provider een contract sluiten, maar ook met een provider in het buitenland – zelfs als die onder dezelfde naam opereren.

“De Europese telecommarkt is nog erg onvolwassen. Er zijn heel veel providers. Providers die wereldwijd opereren, doen dat ook per land en elk land heeft weer zijn eigen regelgeving. Het maken van global deals is daardoor bijna onmogelijk’’, zegt Ron Rijkenberg, CEO van A&B Groep. “Als je voor je complete bedrijf op zoekt bent naar het beste telecomcontract, is dat een extreem moeilijke exercitie.’’

A&B Groep opereert wereldwijd en heeft veel kennis van de telecommarkten in Europa, de Verenigde Staten, Canada en Mexico en ook in Azië en Afrika. Onlangs opende het bedrijf een eigen kantoor in Grand Rapids, Michigan, in de Verenigde Staten door een samenwerking aan te gaan met CBI Telecommunication Consultants. Daardoor is het mogelijk om wereldwijd telecomtrajecten (mobiele telefonie, vaste telefonie, netwerken en combinaties daarvan) aan te bieden met lokale expertise.

Behalve het optimaliseren van telecomcontracten, blijft het belangrijk om grip te houden op het dataverbruik van werknemers. A&B Groep zorgt ervoor dat een bedrijf gedetailleerd inzicht houdt in het dataverkeer. Dat leidt tot bewuster en effectiever telefoongebruik, met een kostenbesparing van 20 tot 30 procent als resultaat.

Ook worden de maandelijkse facturen van de telecomaanbieders scherp in de gaten gehouden. Uit eigen onderzoek blijkt dat 11 procent van die facturen niet klopt. Ron Rijkenberg: “Door de steeds complexer wordende constructies en bundels is het voor providers erg lastig geworden om facturen foutloos in hun systemen te verwerken. Maar zij zijn natuurlijk wel verantwoordelijk voor de rekening die ze aan de klant versturen.’’

Gerelateerde berichten...