Amazon Web Services viert 10e verjaardag

Nederlandse klanten waren onder de eerste gebruikers van de clouddienst, toen AWS in 2006 begon. Sinds de lancering van de eerste EU-regio in november 2007, zag AWS een versnelling in bedrijven die de diensten in gebruik nemen, en bouwde het razendsnel aan lokale teams die klanten kunnen helpen de overgang naar de cloud te maken.

De regio groeit zo snel, dat AWS besloot zijn aanwezigheid uit te breiden: in 2015 werd een kantoor in Den Haag geopend met als doel Nederlandse bedrijven de cloud in te helpen. AWS beschikt over teams van Account Managers, Solutions Architects, Trainers, Professional Services, Technical Account Managers, Support Engineers, en vele anderen – zowel in Nederland als de rest van Europa, die klanten in elke verticale markt met nagenoeg elke denkbare casus helpen de gang naar de cloud te maken.

Sinds de lancering van AWS in 2006 heeft er ook een democratisering binnen de IT plaatsgevonden. Dankzij AWS heeft iedereen dezelfde mogelijkheden: kleinere bedrijven in Amsterdam en de rest van Nederland beschikken over middelen die hen de competitie aan laten gaan op manieren die voorheen veel te duur waren. AWS stelt bedrijven in staat snel te groeien én naamsbekendheid te verwerven: de afgelopen 10 jaar zag AWS Nederlandse startups als WeTransfer, 3DHubs en Human.co de cloud gebruiken om vervolgens uit te groeien tot een begrip. Om de Nederlandse startup-community verder te helpen groeien heeft AWS teams van Accountmanagers, Start-Up Community Managers, Solutions Architects en meer opgezet, die startups helpen met allerhande zaken – van technisch advies, tot coaching bij het binnenhalen van investeringen van durfkapitalisten. AWS biedt Nederlandse startupklanten daarnaast toegang tot het AWS Activate-programma, waarmee ze toegang kunnen krijgen tot een aantal voordelen, waaronder gratis training en tot 100.000 dollar krediet om AWS te gebruiken – zonder kosten.

Ook aan de andere kant van het spectrum worden door AWS diensten verleend: enkele van de oudste en  grootste bedrijven in Nederland maken gebruik van AWS. Bedrijven als Unilever, Royal Dutch Shell, Philips, Randstad, Wehkamp, Essent, en vele anderen, behoren tot de klantenkring. Steeds meer klanten uit streng gereguleerde sectoren als de publieke sector, energiesector, financiële dienstverlening, olie- en gasleverantie en transportsector verplaatsen grote delen van hun infrastructuur naar AWS. Eén van de redenen voor deze snelle groei is dat AWS de beveiliging, privacy en bescherming van zijn klanten altijd als hoogste prioriteit heeft gezien.

AWS heeft consistent robuuste beveiligingscertificeringen behaald, zoals ISO 27001, ISO 27017, ISO 27018, SOC 1, 2, 3 en PCI DSS Level 1, en zal dat blijven doen. Eerder al verklaarde De Nederlandsche Bank (DNB) dat organisaties die gebruik maken van AWS daarmee aan de vereisten voor supervisie voldoen, wat betekent dat Nederlandse financiële instellingen websites, mobiele applicaties, bankierplatforms, high performance berekeningen en kredietrisicoanalyses op AWS kunnen draaien. Daarnaast liet AWS zijn dataverwerkingsovereenkomst goedkeuren door een groep van Europese autoriteiten voor databescherming, bekend als de Article 29 Working Party. Daardoor hebben klanten nog meer keus als het gaat om bescherming van data en content.

Dit alles heeft gezorgd voor snelle groei van AWS. De winst in het vierde kwartaal van 2015 nam met 69,5% toe tot 2,4 miljard dollar, met een operationele marge van 28,5%. Daarmee is AWS net geen run rate business (actual: €8.8 miljard). Het bedrijf heeft momenteel meer dan een miljoen actieve klanten over de hele wereld. Meer dan 80% van de bedrijven op de AEX, de Nederlandse beursindex, maakt gebruik van de cloudtechnologie Amazon Web Services om hun time to market te versnellen, kosten te verlagen en hun wereldwijde activiteiten te ondersteunen.

Lees meer over de lessen die AWS de afgelopen 10 jaar heeft geleerd in de blog van Werner Vogels, CTO van Amazon.

In de blog A Decade of Innovation van James Hamilton, Architect bij Amazon Web Services kun je meer lezen over 10 jaar innoveren bij AWS.

Jeff Barr, Chief Evangelist AWS heeft een blog geschreven over hoe de wereld van IT de afgelopen 10 jaar is veranderd.

Enkele voorbeelden van bedrijven die gebruik maken van de diensten van AWS:

FLXone – Heeft vol ingezet op AWS, en was een vroege gebruiker van Amazon Redshift. In net iets minder dan drie maanden bouwde de startup het FLXone Data Management Platform, rolde het uit en haalde nieuwe klanten aan boord. Deze dienst helpt bedrijven om hun klanten beter te begrijpen en de effectiviteit van marketing te vergroten door data te verzamelen via websites, mobiele apps, CRM, advertentieplatforms en marketingsystemen en deze onder te brengen in één applicatie. Na een recente migratie naar Redshift SSD Instances, is de latency vijf keer minder dan voorheen. FLXone is in staat om terabytes aan ruwe data in minder dan 30 seconden te verwerken, en voorziet zijn klanten daarmee van aanbevolen doelpubliek om marketing en advertentiecampagnes op te richten via displays, mobiel, video, en offline kanalen. De geschatte kostenbesparing en verbeterde time to market als gevolg van het bouwen van deze applicaties in de cloud stelt FLXone in staat te focussen op differentiatie van producten en het toevoegen van unieke features aan het product, zoals real-time lookalike modelling.

WeTransfer – Een dienst om bestanden te verzenden. WeTransfer zorgt voor een gebruiksvriendelijke ervaring bovenop de technologie van AWS. Het bedrijf is sinds de start in 2009 snel gegroeid, en levert elke maand meer dan 250 miljoen bestanden af bij 20 miljoen klanten wereldwijd – en dit allemaal gratis. De dienst is platformonafhankelijk, en tot 2GB zijn bestanden gratis te versturen. Als dienst bedoeld om bestanden te verzenden, slaat WeTransfer data niet oneindig op voor niet-betalende klanten, en dus helpt de  schaalbaarheid van de cloud het bedrijf om meer opslag toe te voegen wanneer nodig, en evengoed terug te schalen wanneer dat niet nodig is. Daardoor betalen ze enkel voor wat ze gebruiken. Dankzij deze technologie is WeTransfer in staat om snel op te schalen, op wereldwijd niveau, zonder het gebruiksgemak uit het oog te verliezen.

Human – Een startup met kantoren in Amsterdam en San Francisco die een fitness app ontwikkelde om mensen gezond te maken, door hen aan te moedigen elke dag minstens 30 minuten actief te zijn. De app detecteert activiteit door gebruik te maken van locatieservices en bewegingssensoren. De app is erg populair en is sinds de lancering in september 2013 meer dan 250.000 keer gedownload. Om de groei aan te kunnen heeft Human vanaf dag één besloten de applicatie op AWS te bouwen. Het gebruik van AWS stelt Human in staat het aantal gebruikers snel te laten groeien, en vanaf het begin wereldwijd beschikbaar te zijn. Human volgt miljoenen bewegingen van honderdduizenden gebruikers in meer dan 100 landen over de hele wereld. Met een traditionele infrastructuur zou dit nagenoeg onmogelijk zijn, maar door gebruik te maken van AWS services kon Human in de eerste maanden van het bestaan snel schalen. Door AWS het zware werk te laten doen, was het team bij Human in staat zich te richten op het in beweging brengen van mensen, en niet op het inrichten en beheren van infrastructuur.

Improve Digital – Een startup die zich specialiseert in advertenties en veiling daarvan. Het bedrijf heeft verfijnde technologie ontworpen die real-time advertentieruimte op websites verkoopt. Anders dan de fysieke wereld, waarin advertentieruimte wordt verkocht op basis van een vaste circulatie, vormen online advertenties een dynamische wereld waarin bezoekersaantallen erg kunnen fluctueren, afhankelijk van een aantal factoren zoals taal, land en zelfs tijdstip. Om met zo’n sterk veranderende omgeving om te kunnen gaan, bouwde Improve digital een complexe technologische infrastructuur op basis van AWS. AWS stelt Improve Digital in staat hun infrastructuur bij en terug te schalen, in real-time, om verzoeken van nieuwe en bestaande klanten af te kunnen handelen. Dit stelt hen in staat een dienst te draaien die niet wordt gehinderd door omvang, kosten, of locatie. Sinds de start van het bedrijf enkele jaren geleden heeft Improve Digital een explosieve groei doorgemaakt, en mag het enkele van de grootste mediabedrijven ter wereld, zoals ESPN en Sanoma, tot de klantenkring rekenen.

Endemol – maakt gebruikt van AWS voor de gehele IT infrastructuur, wat leidt tot een afname van 70 procent in Capex-kosten en 30 procent in Opex-kosten, wat hen in staat stelt te investeren in talent en het laten groeien van de business. Endemol is een wereldleider op het gebied van creatie, productie en distributie van multiplatform entertainment met aanwezigheid in meer dan 30 landen en een portfolio van internationale hits waaronder American Idol, Big Brother, Black Mirror, Broadchurch, Deal or No Deal, Grantchester, Man vs. Food, Masterchef, Peaky Blinders, So You Think You Can Dance, The Biggest Loser, en Wipeout. Endemol besloot all-in te gaan op AWS, aangezien de IT-afdeling de behoeften van het bedrijf niet kon bijbenen. Het opleveren van een flexibele IT-infrastructuur in een creatieve, veeleisende en lean omgeving was ingewikkeld, en vroeg om grote investeringen in hardware. Endemol’s IT-afdeling kan zich nu focussen op het snel afleveren van kritieke applicaties, in plaats van op het onderhouden van datacentra. Ze doen hun voordeel met de constante innovaties van AWS, die hen verzekert van ongelimiteerde schaalbaarheid, hoge beschikbaarheid, en  de mogelijkheid om marktgericht te werken. In de media industrie werken een hoop tijdelijke werknemers, dus nam Endemol snel Amazon WorkSpaces aan. Ze zijn in staat om, nagenoeg zonder aankondiging vooraf, een nieuwe medewerker in een paar uur in plaats van een paar dagen aan het werk te krijgen. Hetzelfde geldt voor uitdiensttreding. De werknemers zijn blij dat ze hun eigen apparaten kunnen gebruiken, en Endemol hoeft alleen te betalen voor een WorkSpace wanneer deze in gebruik is. Aan de mediaproductie en –distributiezijde was Endemol in staat om de tijd die transcoding in beslag nam ruim drie keer te verkorten dankzij gebruik van de Amazon Elastic Transcoder, en het aantal gelijktijdige transcoding-opdrachten te verhogen van vijf naar 50. Ook heeft het bedrijf de digitale distributie van alle media verplaatst naar AWS, en tijdens een druk sportweekend distribueren ze tot wel 1,5 terabyte aan data.

Essent – heeft AWS gebruikt om een IT-innovatiezone te bouwen op basis van open source producten die gebruikt worden om nieuwe innovaties te lanceren, zoals E-Mobility- en E-thermostaat-producten die snel op de markt moeten komen. Essent is de grootste energieleverancier van Nederland. Het bedrijf voorziet klanten in de Benelux-regio van gas, elektriciteit, verwarming en andere energiediensten. Essent is gemigreerd naar de cloud om hun voordelen te doen met de lage, pay-as-you-go kostenmodellen, en ook de flexibiliteit en schaalbaarheid die de cloud aanbiedt. Momenteel draait Essent alle publieke websites en selfserviceportals in de AWS Cloud. Door het beheer van de infrastructuur over te laten aan AWS is Essent in staat om meer tijd te besteden aan innovatie namens hun klanten en hen zo te helpen met hun  energieverbruik.

Wehkamp – door gebruik te maken van AWS was Wehkamp in staat om binnen zes maanden een nieuw eCommerce-platform voor de Belgische markt te lanceren, met meer dan 100.000 verschillende items. Door de Software Development Lifecycle te verbeteren met behulp van AWS kan Wehkamp nieuwe features binnen een paar uur in plaats van binnen enkele weken introduceren. Door het onderhoud aan servers weg te nemen zijn de engineers van Wehkamp in staat al hun tijd te investeren in het bouwen van de best mogelijke eCommerce-ervaring voor hun klanten. De uitbreiding naar België is de eerste internationale move van Wehkamp, en door AWS te gebruiken voor hun nieuwe cloudgebaseerde technologie hebben ze niet alleen een toolset met veel programmeerkracht en schaalbaarheid, maar ook een betrouwbare basis. Wehkamp, opgericht in 1952, is uitgegroeid tot één van de grootste eCommerce-retailers in Nederland, met 143 miljoen bezoekers per jaar en een omzet van meer dan een half miljard euro. Door cloudtechnologie te gebruiken, is Wehkamp in staat flexibeler te worden, infrastructuur op te schalen tijdens grote drukke perioden als gevolg van marketingcampagnes, en naderhand terug te schalen zodat er geen sprake is van overcapaciteit. Daardoor kan Wehkamp zijn klanten altijd de best mogelijke online winkelervaring bieden, en tegelijkertijd besparen op infrastructurele kosten.

Philips – het Philips HealthSuite digitale platform analyseert en slaat 15 petabyte aan data op. Deze data is afkomstig uit 390 miljoen onderzoeken, medische rapporten en patiëntgegevens, en voorziet medische hulpverleners van bruikbare data, die ze kunnen inzetten om patiëntenzorg direct te verbeteren. Door inzet van AWS is Philips in staat om deze dataopslag met een petabyte per maand te vergroten en miljoenen mensen in meer dan 190 landen te helpen – dat was zonder AWS nooit gelukt. Philips is een van de oudste en grootste bedrijven ter wereld. Begonnen in 1891 met de fabricatie van lampen, produceert het bedrijf tegenwoordig duizenden soorten producten op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Philips heeft altijd vooropgelopen in de technologische sector, en is beroemd om zijn vele innovaties en uitvindingen tijdens het 120-jarige bestaan. Onder de medische tak van het bedrijf valt HealthSuite, een platform dat medische data structureert en zowel medisch personeel als patiënten moet helpen. Met deze nieuwe, digitale benadering zijn ze hard op weg gezondheidszorg opnieuw uit te vinden, en helpt medische professionals met het verkrijgen van beter inzicht in patiëntenzorg.

Philips CityTouch – is een intelligent lichtmanagementsysteem voor verlichting in de hele stad. Het biedt verbonden straatverlichtingsoplossingen die gehele buurten en steden in staat stellen om straatverlichting actief te controleren, zodat nachtelijke omgevingen real-time te beheren zijn. Hierdoor kunnen gemeenten bepaalde straten goed verlichten om voetverkeer er doorheen te leiden, of licht inschakelen bij slecht weer, wanneer het zonlicht nog nauwelijks zichtbaar is, of zelfs licht uitschakelen op bijvoorbeeld een bedrijventerrein, waar toch geen mensen zijn ’s nachts. Deze technologie wordt al gebruikt in Praag en in buitenwijken van Londen. CityTouch gebruikt de AWS-cloud als technologie om het systeem op te draaien en informatie te winnen uit de grote hoeveelheden data die verzameld worden door sensoren in de straatverlichting. Deze data stelt gemeenten in staat hun steden beter te begrijpen nadat de zon is ondergegaan, en efficiëntere programma’s voor lichtmanagement in te stellen, en zo teveel lichtvervuiling te voorkomen. Dat kan namelijk een nadelig effect op zowel bewoners van steden en dieren in de buurt daarvan hebben. Dankzij de wereldwijde infrastructuur van AWS is Philips CityTouch in staat hun diensten aan klanten overal ter wereld aan te bieden, in meerdere Regio’s, en om een flexibele en snel schaalbare IT-infrastructuur te hebben zonder dat daar investeringen vooraf bij nodig zijn.

Royal Dutch Shell – is één van de grootste bedrijven van Nederland en de wereld met een omzet van meer dan 470 miljard dollar. Naast dat het bedrijf energiekosten wil besparen, wil het meer agile zijn in het uitrollen van IT diensten. Om deze doelen te bereiken begon Shell in 2010 met het gebruik van AWS. De wetenschappers van Shell, met name de geofysici en boorwerkers, maken regelmatig gebruik van cloud computing om modellen te testen. Ze bepalen zelf hoeveel computercapaciteit ze nodig hebben, testen de modellen uit, en staan de capaciteit daarna weer af. En ze hoeven alleen te betalen voor wat ze gebruikt hebben. Shell stelt dat 200 tot 300 projectteams daardoor binnen een dag aan de slag kunnen, waar dat voor gebruik van AWS weken kostte. Shell maakt ook gebruik van AWS voor alle ontwikkeling en testomgevingen en heeft, op een willekeurige dag in de week, tot 1500 servers die op AWS draaien.

Talpa – is een leidend wereldwijd televisieproductiebedrijf en digitaal mediabedrijf gebaseerd in Nederland, verantwoordelijk voor het maken van succesvolle televisieprogramma’s zoals The Voice, What Do I Know, The Big Picture, en Utopia. Gebaseerd op het  Talpa Connect Platform creëert, ontwikkelt en draait Talpa belangrijke en ultrakrachtige platforms en apps voor de grootste omroepen ter wereld. Alle apps draaien op de AWS infrastructuur. De prijswinnende The Voice app, die wereldwijd beschikbaar is, werd alleen in Nederland al 750.000 keer gedownload; Utopia online was tot nu goed voor meer dan 100.000 uur aan livestreams; de What Do I Know app handelde 500.000 gelijktijdige gebruikers in Frankrijk af. De app voor The Winner Takes It All is 300.000 keer gedownload, en heeft in Nederland meer dan drie miljoen stemmen verwerkt, wat het tot de grootste online jurering ooit maakt. Het Talpa Connect Platform en apps draaien op AWS om de extreme toename in verkeer tijdens uitzendingen in alle gebieden aan te kunnen.

Universiteit van Amsterdam (UvA) – Studenten uit het digitale tijdperk gaan met andere verwachtingen naar school dan studenten van tien jaar geleden, en dus is de UvA een innovatieve weg ingeslagen om zijn IT-afdeling te moderniseren. Beginnende met de migratie van de belangrijkste hub, SAP Process Integration, naar AWS. Als één van de grootste algemene onderzoeksuniversiteiten in Europa, is de Universiteit van Amsterdam een breed, onderzoeksintensief instituut, diepgeworteld in de Amsterdamse geschiedenis. De SAP PI migratie stelt de UvA in staat alle backend-systemen, student-databases en educatieve programma’s te verbinden, die samen gemiddeld twee miljoen berichten per maand verwerken. De nieuwe applicatie heeft de snelheid en consistentie tussen verbonden systemen met 200 procent verbeterd, en studenten hebben het toegevoegde voordeel van enkel toegang tot één bron hoeven hebben om alle informatie over hun vakken te verkrijgen.

Gerelateerde berichten...