Atos laat wedstrijdresultaten Rio 2016™ nog sneller zien

Atos levert de IT-infrastructuur die het mogelijk maakt om de wedstrijdresultaten van de Olympische Spelen in Rio in minder dan een halve seconde naar toeschouwers in alle delen van de wereld te versturen. Met de laatste oplossingen op het gebied van mobiele technologie geeft Atos – de internationale IT-partner van de Olympische en Paralympische Spelen – invulling aan de ambitie van het Internationaal Olympisch Comité om de resultaten zowel online als via traditionele kanalen sneller te delen.

Om informatie over wedstrijdresultaten, evenementen en atleten te verspreiden naar toeschouwers en media overal ter wereld heeft Atos haar robuuste en complexe IT-systemen versterkt met nieuwe technologieën, zoals de Olympische Video Player. Deze technologie biedt toeschouwers van live sportevenementen real time resultaten, statistieken, biografieën en communicatie via social media, inclusief een ticker van komende events, in één geïntegreerd scherm. De Olympisch Video Player brengt content met slechts één muisklik en op een niet eerder vertoonde manier in beeld.

“Nu alle nieuwe media en IT-technologieën door Atos zijn klaargezet voor Rio 2016 hebben de Olympische Spelen een perfecte uitvalsbasis om een wereldwijd publiek te bereiken en fans te voorzien van uitgebreide informatie die hun beleving als kijker positief beïnvloedt”, zegt Yiannis Exarchos, CEO van de Olympic Broadcast Services. “Media en fans zullen zichzelf helemaal onderdeel voelen van de Olympische Spelen dankzij technologie die de kijkerservaring sterk verbetert.”

De bedrijfskritische IT-systemen van Atos voor de Olympische Spelen

  • Games Management Systems: dit systeem draait op de cloud van Rio 2016’s lokale partner en ondersteunt de planning en operatie van de Olympische Spelen: ruim 300.000 accreditaties, registraties van sporten en kwalificaties, personeelsbeheer en beheer van de vrijwilligersportal voor de werving en ondersteuning 50.000 vrijwilligers.
  • Information Diffusion Systems: een groep systemen die real time resultaten zal leveren aan de media en de Olympische en Paralympische familie. Zoals het Commentator Information System (CIS), dat real time wedstrijdresultaten en informatie over atleten ontsluit, en myInfo+, dat informatie levert aan media, atleten, juryleden, coaches en sponsors.

 

De systemen die wedstrijdresultaten ontsluiten, zijn beschikbaar op alle Olympische locaties, in het perscentrum, het International Broadcasting Center en zelfs op afstand in tv- en radiostudio’s om de media te helpen hun verhalen te delen zodra gebeurtenissen zich voltrekken:

  • CIS: centraal aangestuurd vanuit het Technology Operations Centre, biedt het Commentator Information System commentatoren en journalisten met behulp van touchscreen resultaten in real time, zo snel dat zij de resultaten al zien voordat de toeschouwers gaan juichen. Het is bovendien voor de eerste keer dat uitzendgemachtigden toegang krijgen tot het systeem voor alle Olympische en 12 Paralympische sporten.
  • myInfo+: een internetapplicatie die geaccrediteerde media, sport officials en atleten in staat stelt toegang te krijgen tot relevante informatie. Voor de eerste keer zullen live resultaten beschikbaar zijn van alle Olympische en Paralympische sporten. Het ontsluit ook informatie over wedstrijdschema’s, ranglijstenen van atleten die een Olympische medaille hebben gewonnen, transportgegevens en sportresultaten. Alle informatie is beschikbaar via laptops en gebruikers kunnen hun homepage zo inrichten dat zij de landen van hun voorkeur tijdens de Spelen kunnen volgen.

“Zonder Atos zouden de Olympische Spelen geen doorgang kunnen vinden voor de honderdduizenden atleten, medewerkers, vrijwilligers, mediavertegenwoordigers en fans in Rio of voor de miljarden toeschouwers in alle delen van de wereld”, vertelt Michèle Hyron, Atos’ Chief Integrator voor Rio 2016. “De IT-systemen van Atos maken internationale berichtgeving mogelijk gedurende de gehele Olympische Spelen (ruim 6.000 uur) , zowel via traditionele tv-kanalen, als via digitale netwerken naar miljarden laptops, tablets en smartphones.”

Deze Olympische Spelen hebben in meerdere opzichten een internationaal karakter, niet alleen vanwege alle landen die zijn vertegenwoordigd, maar ook vanwege de bijdrage die Atos levert om Rio 2016 voor de hele wereld te ontsluiten”, zegt Elly Resende, Rio2016 Technology Director. “Dankzij de systemen van Atos en de vooruitstrevende samenwerking met andere partners hebben we van Rio 2016 de meest digitale Olympische Spelen ooit gemaakt. Hierdoor kunnen meer mensen dan ooit tevoren de Olympische Spelen meebeleven.”

Gerelateerde berichten...