Pega applicatie versnelt onderzoek naar financiële criminaliteit

Pegasystems, aanbieder van een low-code platform dat de flexibiliteit voor ’s werelds toonaangevende organisaties vergroot, heeft Pega Financial Crime and Alerts Investigation Management Accelerator op de markt gebracht.

Deze nieuwe applicatie helpt financiële instellingen het toenemende aantal risicoalerts te beheren en onderzoeken efficiënter in te richten. Het brengt het risicoprofiel van elke klant overzichtelijk en transparant in beeld en initieert onderzoeken voor verschillende soorten risicodetectiesystemen, ongeacht de afdeling, bedrijfstak of het rechtsgebied.

Financiële criminaliteit – zoals fraude, het witwassen van geld en het overtreden van sancties – neemt snel toe. Hiermee groeit binnen financiële instellingen ook de druk om elk incident te onderzoeken. Hoewel detectie- en monitoringsystemen beter en accurater zijn geworden, is het voor financiële instellingen nog steeds lastig om het groeiend aantal waarschuwingen en onderzoeken goed te beheren. Doordat risicoteams van verschillende afdelingen vaak onafhankelijk van elkaar opereren en verschillende monitoring- en casemanagementtools gebruiken, is het moeilijk om alle risico’s die gerelateerd zijn aan een klant duidelijk in beeld te krijgen. Dit resulteert in ineffectieve en overlappende procedures, onnodige handmatige taken en wisselende uitkomsten.

De nieuwe applicatie is te downloaden via Pega Marketplace en heeft de volgende kenmerken en voordelen:

  • Slimmere procescoördinatie door casemanagement en intelligente automatisering: Alle waarschuwingen uit de verschillende monitoringsystemen worden op dezelfde manier vastgelegd en beoordeeld: de focus ligt op het onderzoek zelf in plaats van op het verzamelen en beheren van informatie. Op basis van vaardigheden wijst de oplossing cases toe aan de meest geschikte onderzoeker, die daarna door de juiste fasen en stappen wordt geleid om elke zaak efficiënt en nauwkeurig af te handelen.
  • Minder tijd en kosten door automatisering en AI: Het opstellen van ‘verdachte activiteiten rapporten’ is veel minder tijdrovend en omslachtig. De applicatie analyseert met behulp van generatieve AI alle gegevens die aan een zaak zijn gekoppeld en stelt automatisch zo’n rapport op. Het proces is volledig geautomatiseerd, waardoor medewerkers onderzoeken efficiënter en effectiever kunnen uitvoeren.
  • Meer flexibiliteit door configureerbare systeemopties: Financiële instellingen kunnen kant-en-klare processjablonen gebruiken en deze eenvoudig uitbreiden en aanpassen aan hun eigen specifieke behoeften. De applicatie is te integreren met bestaande waarschuwingsmonitoring- en detectiesystemen en ook met Pega’s Know Your Customer- en Client Lifecycle Management-oplossingen en systemen en diensten van derden.

“Wereldwijde gebeurtenissen zorgen ervoor dat er steeds meer meldingen zijn over financiële criminaliteit, een ontwikkeling die steeds complexer wordt. Daarom is het belangrijk om manieren te vinden die onderzoek eenvoudiger maken en de risico’s en kosten onder controle houden”, aldus Jason Grasso, Global Leader Financial Services Solutions bij Pega. “Pega Financial Crime and Alerts Investigation Management helpt financiële instellingen om onderzoeken van begin tot eind beter te coördineren, te automatiseren en de mate van urgentie te bepalen. Dankzij het 360-graden klantbeeld kunnen teams betere onderzoeksresultaten behalen.”

Gerelateerde berichten...