Rezone en Heijmans lanceren Stedelijke Ontwikkeling Game Redesire

Rezone en Heijmans hebben een Stedelijke Ontwikkeling Game ontwikkeld. Het is een interactief spel dat mensen uitnodigt en uitdaagt om met een open vizier naar een gebied te kijken. De game appelleert aan de sterke veranderingen in de wereld van vastgoed en bouw, waar participatie en co-creatie met verschillende stakeholders steeds meer verweven zijn in (her)ontwikkelprocessen. De game wordt op maandag 3 oktober om 20.00 uur in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam gelanceerd.

Andere houding
Naast overheid en marktpartijen, spelen omwonenden, eigenaren, belanghebbende en (toekomstige) gebruikers een steeds crucialere rol bij de (her)ontwikkeling van een gebied. Een goede communicatie en het betrekken van deze partijen bij projecten is noodzakelijk om te verbinden en het juiste gesprek te openen. Een gesprek waarin belangen, wensen, motivaties en ook conflicten helder en gestructureerd in kaart gebracht worden.

Rezone uit Den Bosch, actief op het gebied van innovatie binnen de ruimtelijke omgeving, startte zo’n anderhalf jaar geleden met het concept van Redesire. Het doel was een laagdrempelig communicatie- en analysemiddel ontwikkelen dat is in te zetten bij bouwprojecten en gebiedsontwikkeling. Heijmans zag de voordelen en heeft veel kennis ingebracht over gebiedsontwikkeling.

Rob van Kalmthout, commercieel manager van Heijmans: “In de zoektocht naar hoe mensen nu echt willen wonen of verblijven zijn de beschikbare methodieken niet erg gegroeid. Het spelelement in combinatie met een ‘veilige’ omgeving, maakt dat de drempel lager wordt, waardoor mensen uit hun gebruikelijke rol durven te stappen. Als partner in (stedelijke) gebiedsontwikkeling en herontwikkeling zijn we blij dat met dit spel een belangrijke behoefte wordt ingelost. Binnen enkele weken hopen we de game in te gaan zetten bij ons eerste project.”

Laagdrempelig
Het game design duo van ‘We are Meusli’ uit Italië heeft het concept vertaald naar de uiteindelijke game. Een game die niet uitgaat van technische maquettes maar van menselijke waardes. “Hierdoor wordt het spel toegankelijk voor alle partijen die betrokken zijn bij een (her)ontwikkeling en geeft het inzicht in de wensen en conflicten van de verschillende partijen. Dat levert tijdswinst op en voorkomt stagnatie van het proces.”, aldus Tessa Peters en Rolf van Boxmeer van Rezone.

 

Gerelateerde berichten...