RSR en Extreme Networks: ‘63% van succesvolle winkelketens verbetert retailprocessen en klantervaring door inzet wifi’

Succesvolle retailers vertrouwen in toenemende mate op wifi om klanten een betere winkelervaring te geven en hun interne retailprocessen te optimaliseren. Desondanks ziet 75% van de respondenten de druk op bandbreedte in hun netwerk als een groot probleem. Dat blijkt uit het rapport ‘The World is Connected: The Store Must Be, Too’ van Extreme Networks en Retail Systems Research (RSR).

Retailers hebben veel aan hun hoofd. Ze moeten voldoen aan verwachtingen van consumenten bij een innovatieve winkelervaring, omgaan met de groeiende druk op bandbreedte in hun netwerken, en nieuwe bedreigingen van cybersecurity. Het onderzoek is verricht onder 114 vertegenwoordigers van directies van internationale retailketens met jaaromzetten variërend van 100 miljoen tot ruim 5 miljard dollar.

Belangrijkste bevindingen en trends

  • De winkelervaring blijft doorslaggevend: retailers zien een moderne winkelervaring als essentieel voor hun succes.
  • 92% van de retailers vindt wifi integraal voor een moderne winkelervaring. 54% zegt dat het de winkelervaring aanzienlijk heeft verbeterd.
  • Slechts 32% van de retailers zegt dat hun wifi ‘state-of-the-art’ is, en 57% noemt het ‘goed genoeg’.
  • 72% van de retailers gebruikt wifi als drijvende kracht achter hun retailprocessen.

De implementatie van technologie kan uitdagend zijn: hoewel retailers inzien dat technologie noodzakelijk is voor hun concurrentiepositie, toch ervaren ze de implementatie en het beheer ervan als een uitdaging.

  • 94% van de retailers geeft aan dat de eindeloze vraag naar bandbreedte in hun beperkte netwerken zorgt voor uitdagingen bij het implementeren van technologie; 75% noemt dit hun grootste uitdaging.
  • 88% van de retailers noemt het toevoegen en beheren van nieuwe apparaten op het netwerk als één van hun grootste uitdagingen;
  • 72% van de retailers geven de voorkeur aan één enkel netwerk dat alle toekomstige apparaten en implementaties aankan, maar slechts 17% streeft naar een consistent ‘technisch profiel’ in al hun winkels.

…en een kans: 94% van de retailers beweert dat wifi een grote rol heeft gespeeld bij het verbeteren van hun processen door het automatiseren en stroomlijnen van belangrijke processen zoals virtual warehousing, diefstalpreventie, elektronische schaplabels, digitale displays, temperatuurmonitoring, voorraadbeheer en meer. Op de vraag naar de belangrijkste technologie voor retailprocessen antwoorden de respondenten:

  • Corporate WAN: 66%
  • Aan het netwerk verbonden IoT-apparaten: 65%
  • Tools voor voorraadbeheer: 62%

Retailers met een bovengemiddelde omzetgroei op jaarbasis investeren strategisch: succesvolle retailbedrijven hebben een bovengemiddelde jaarlijkse omzetgroei. De gemiddelde omzetgroei van vergelijkbare winkels in de sector is 7 procent. Vergeleken met respondenten met een gemiddelde of achterblijvende omzet hebben bedrijven met omzetgroei een andere houding op technologie.

Volgens 63% van de succesvolle bedrijven heeft wifi in de winkel zowel de orderafhandeling als de retourafhandeling van klanten verbeterd. Slechts 26% van alle andere retailers is het daarmee eens.

Na wifi noemen succesvolle bedrijven noemden zelfscankassa’s (70%) en selfservice kiosken (66%) als het belangrijkst. Bij alle andere retailers is dat respectievelijk 41% en 43%.
55% van de succesvolle bedrijven is tevreden over hun implementatie van wifi voor klanten, vergeleken met 31% bij alle andere retailers.

Netwerk als strategische asset

Uit het onderzoek blijkt volgens Managing Partner Brian Kilcourse van RSR Research dat de succesvolste retailers wifi inzetten op een manier die hen helpt. “Wifi ondersteunt retailers met uitdagingen zoals communicatie met medewerkers, voorraadbeheer, orderafhandeling en de groeiende vraag van consumenten naar een moderne en dynamische winkelervaring”, aldus Kilcourse. “Bedrijven die hebben geïnvesteerd hun netwerk als een strategische asset, zien dit rechtstreeks terug in hun financiële resultaten.”

De resultaten van het onderzoek zijn duidelijk volgens COO Norman Rice van Extreme Networks. “De inzet van technologie voor een boeiende en impactvolle winkelervaring leidt tot betere financiële resultaten”, aldus Rice. “Extreme helpt retailers met het creëren van de winkel van de toekomst met het netwerk als strategische asset voor ervaringen en efficiëntie. Temperatuursensors die met het netwerk zijn verbonden, voorkomen bederf van voeding en medicijnen, elektronische labels in schappen automatiseren op basis van vraag en aanbod, en realtime aanbiedingen via de winkelapp. De connected store is niet langer de toekomst, maar het heden.”

Gerelateerde berichten...