Schiphol start pilot met het voorspellen van wachttijden bij security

Schiphol is op haar website een pilot gestart met het tonen van de voorspelde wachttijd bij de securitycontrole in vertrekhal 1. Deze voorspellende informatie bij de securitycontrole is onderdeel van een persoonlijk reisschema dat Schiphol de reiziger biedt.

Bij een selectie aan vluchten waarbij de passagiers via vertrekhal 1 reizen, wordt de reiziger op Schiphol.nl ruim voor vertrek geadviseerd wat het ideale tijdstip is om de securitycontrole te passeren en hoelang de wachttijd op dat moment zal zijn naar verwachting. Vanaf twee uur voor het geplande vertrek van de vlucht wordt op Schiphol.nl dezelfde informatie over wachttijden getoond als op de fysieke borden bij de securitycontrole op de luchthaven.

Het voorspellen van de wachttijden bij de securitycontrole gebeurt op basis van een slim datamodel dat gebruikt maakt van historische data en verwachte passagiersaantallen. De pilot loopt tot begin oktober. Daarna wordt bekeken hoe het datamodel verder geoptimaliseerd en toegepast kan worden, onder andere voor de andere vertrekfilters op Schiphol.

Schiphol pioniert al meer dan 100 jaar, innovatie zit in ons DNA. We innoveren continu om reizigers en luchtvaartmaatschappijen een betere ervaring te bieden. Toepassingen die mogelijk bijdragen tot een soepelere doorstroom voor de reiziger zijn daarbij een van onze focusgebieden. Reizigers voorspellende informatie bieden over het optimale tijdstip om de controles te passeren zal daar mogelijk bijdragen. De pilot gaat ons naar verwachting nuttig inzicht geven.

Henk Jan Gerzee, Chief Digital Officer & Innovation Officer bij Royal Schiphol Group

Gerelateerde berichten...