Studie IBM: generatieverschillen rond cyberveiligheid en digitale identiteit tonen evolutie in omgang met online veiligheid

IBM heeft vandaag een wereldwijde studie gepubliceerd over cyberveiligheid en digitale identiteit. In het oog sprongen vooral de generatieverschillen tussen babyboomers (55+) en de jongere generaties (Generaties Y en Z), veranderende attitudes ten opzichte van biometrische authenticatiemethoden en zogenaamde “wachtwoordhygiëne”.

Enkele cijfers:

– Slechts 42% van de millennials gebruikt complexe wachtwoorden die letters, cijfers en speciale tekens combineren (t.o.v. 49% van de 55-plussers).

– 41% van de millennials hergebruikt hetzelfde wachtwoord meerdere keren (t.o.v. 31% procent van 55-plussers).

– Gemiddeld gebruiken 55-plussers 12 wachtwoorden, terwijl Generatie Z (tussen 18 en 20 jaar) gemiddeld slechts 5 wachtwoorden heeft, wat op groter hergebruik zou kunnen duiden.

Veel valt te herleiden tot een veranderende visie op de zogenaamde “wachtwoord-paradox”. Die paradox ontstaat uit de elkaar tegenwerkende overwegingen van veiligheid en gebruiksgemak, en gaat als volgt: als je te weinig en te simpele wachtwoorden gebruikt, loop je een groot risico gehackt te worden. Maar als je een groot aantal lange en complexe wachtwoorden gebruikt, dan wordt het onmogelijk om ze allemaal bij te houden. Recente innovaties, zoals biometrische authenticatiemethoden, wachtwoordmanagers en multi-factor authenticatie richten zich op het vergroten van het gebruiksgemak zonder dat dat ten koste gaat van veiligheid – die laatste factor is voor elke leeftijdsgroep nog altijd doorslaggevender.

Uit de studie blijkt dat die nieuwe innovaties sneller ingang vinden bij jongere generaties:

– 75% van de millennials heeft vertrouwen in biometrische authenticatiemethoden, tegenover 58% van de 55-plussers.

– Millennials hebben tweemaal zo vaak een wachtwoordmanager (34%) dan mensen ouder dan 55 (17%).

De studie legt duidelijk een evolutie bloot in hoe jongere generaties omgaan met digitale identiteit en authenticatie. Deze veranderingen hebben een grote invloed op de manier waarop werkgevers en technologiebedrijven in de nabije toekomst toegang tot apparaten en applicaties bieden. Dat millennials gauw de grootste generatie binnen het huid

ige personeelsbestand zullen worden, en dat in een tijdperk waarin datalekken en hacks schering en inslag zijn, mag als aansporing dienen om hier vandaag al actief over na te beginnen denken.

De studie onthult onder meer ook regionale verschillen in attitudes, en toont dat de evenwichtsoefening tussen veiligheid en gebruiksgemak niet voor elke applicatie of service dezelfde is. Je kan die hier downloaden:

 

Gerelateerde berichten...